حافظه و نقشی که در یادگیری دارد
دوره 5، شماره 48، خرداد 1401، صفحات 163 - 177
نویسندگان : مصطفی درویش پنجه که *
چکیده :
مطالعه حافظه انسان و نقشی که در یادگیری ایفا میکند، این امکان را برای ما فراهم میآورد تا حداکثر بهرهوری را از حافظه خود داشته باشیم، راههای تقویت آن را موردتوجه قرار داده و سرعت یادگیری خود را افزایش دهیم. با نظری بر مطالعات صورتگرفته در زمینه حافظه و یادگیری، عوامل تأثیرگذار بر آن، شناخت تواناییها و ویژگیها و نقشی که در آسانتر شدن زندگی دارد، اهمیت موضوع این مقاله را نشان میدهد. روش جمعآوری اطلاعات در این مقاله از طریق منابع کتابخانهای بوده و یافتهها حاکی از این است که قابلیت رشد مغز و افزایش تواناییهای آن تا پایان عمر بوده و نیز هوش انسان و استعدادهای او میتواند در صورت انگیزه و بهرهوری درست روندی افزایشی داشته باشد. باتوجهبه عوامل محیطی تأثیرگذار در ذهن انسان و نیز باورها، فرهنگ، انگیزش و... انسان میتواند قابلیتهای تازهای از ظرفیت ذهنی خود را در شیوه زندگی وارد کرده و آن را مورد استفاده قرار داده و از این طریق مدلهای یادگیری خود را گسترش دهد.
مطالعه حافظه انسان و نقشی که در یادگیری ایفا میکند، این امکان را برای ما فراهم میآورد تا حداکثر بهرهوری را از حافظه خود داشته باشیم، راههای تقویت آن را موردتوجه قرار داده و سرعت یادگیری خود را افزایش دهیم. با نظری بر مطالعات صورتگرفته در زمینه حافظه و یادگیری، عوامل تأثیرگذار بر آن، شناخت تواناییها و ویژگیها و نقشی که در آسانتر شدن زندگی دارد، اهمیت موضوع این مقاله را نشان میدهد. روش جمعآوری اطلاعات در این مقاله از طریق منابع کتابخانهای بوده و یافتهها حاکی از این است که قابلیت رشد مغز و افزایش تواناییهای آن تا پایان عمر بوده و نیز هوش انسان و استعدادهای او میتواند در صورت انگیزه و بهرهوری درست روندی افزایشی داشته باشد. باتوجهبه عوامل محیطی تأثیرگذار در ذهن انسان و نیز باورها، فرهنگ، انگیزش و... انسان میتواند قابلیتهای تازهای از ظرفیت ذهنی خود را در شیوه زندگی وارد کرده و آن را مورد استفاده قرار داده و از این طریق مدلهای یادگیری خود را گسترش دهد.
کلمات کلیدی :
حافظه، یادگیری، عوامل مؤثر، هوش
حافظه، یادگیری، عوامل مؤثر، هوش
مشاهده مقاله
457
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۴ آذر ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۰۵ تیر ۱۴۰۱