بررسی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری بر اضطراب، افسردگی و استرس در دانشآموزان کنکوری شهر سنندج در سال 1403
دوره 7، شماره 79، دی 1403، صفحات 85 - 96
نویسندگان : نوشین کمانگر * و ابراهیم مارابی
چکیده :
از استرسآورترین آزمونهایی که تعیینکننده سرنوشت و آینده شغلی بسیاری از دانشآموزان ایرانی است و میتواند منجر به اضطراب و افسردگی گردد، کنکور است. مطالعه حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری بر اضطراب، افسردگی و استرس در دانشآموزان کنکوری شهر سنندج در سال 1403 صورت گرفت. این مطالعه، نیمهتجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه دوازدهم مشغول به تحصیل در مدارس شهر سنندج بودند که بهصورت هدفمند 40 نفر با توجه به معیارهای ورود به مطالعه وارد شده و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامهای دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد (Dass-21) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمونهای استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نمره هر سه حیطه افسردگی، اضطراب و استرس در گروه مداخله از گروه کنترل کمتر بود. در هر دو گروه آزمون و کنترل، نمره افسردگی قبل و بعد از مداخله به طور معنیداری کاهش یافت (001/0> P). در گروه آزمون، نمره اضطراب قبل و بعد از مداخله کاهش معنیداری پیدا کرده بود (001/0> P). در گروه آزمون، نمره استرس قبل و بعد از مداخله تفاوت معنیداری داشت و کاهش معنیداری را نشان داد (001/0> P). به طور کلی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری توانست بر ویژگیهای خلقی از جمله افسردگی، اضطراب و استرس در دانشآموزان کنکوری اثرات قابلتوجهی داشته باشد.
از استرسآورترین آزمونهایی که تعیینکننده سرنوشت و آینده شغلی بسیاری از دانشآموزان ایرانی است و میتواند منجر به اضطراب و افسردگی گردد، کنکور است. مطالعه حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی - رفتاری بر اضطراب، افسردگی و استرس در دانشآموزان کنکوری شهر سنندج در سال 1403 صورت گرفت. این مطالعه، نیمهتجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه دوازدهم مشغول به تحصیل در مدارس شهر سنندج بودند که بهصورت هدفمند 40 نفر با توجه به معیارهای ورود به مطالعه وارد شده و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامهای دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد (Dass-21) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمونهای استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نمره هر سه حیطه افسردگی، اضطراب و استرس در گروه مداخله از گروه کنترل کمتر بود. در هر دو گروه آزمون و کنترل، نمره افسردگی قبل و بعد از مداخله به طور معنیداری کاهش یافت (001/0> P). در گروه آزمون، نمره اضطراب قبل و بعد از مداخله کاهش معنیداری پیدا کرده بود (001/0> P). در گروه آزمون، نمره استرس قبل و بعد از مداخله تفاوت معنیداری داشت و کاهش معنیداری را نشان داد (001/0> P). به طور کلی آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری توانست بر ویژگیهای خلقی از جمله افسردگی، اضطراب و استرس در دانشآموزان کنکوری اثرات قابلتوجهی داشته باشد.
کلمات کلیدی :
آموزش گروهی، مدیریت استرس، اضطراب، افسردگی
آموزش گروهی، مدیریت استرس، اضطراب، افسردگی
مشاهده مقاله
14
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۱ مهر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۷ آبان ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۷ دی ۱۴۰۳