تأثیر آموزش رویکرد راهحل مدار کوتاه مدت بر افزایش سطح سازگاری دختران دبیرستانی
دوره 1، شماره 1، تیر 1397، صفحات 40 - 46
نویسندگان : فرشته خدایی *
چکیده :
این پژوهش با هدف شناسایی أثر آموزش راهحل مدار کوتاه مدت بر افزایش سطح سازگاری دختران دبیرستانی ناسازگار انجام گرفت، پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون، با گروه کنترل اجرا شد. گردآوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 97-96 شهرستان ایلام بود که به روش تصادفی، سه دبیرستان انتخاب شد و نمونه ای شامل 40 نفر از نمرات پایین تر از میانگین انتخاب گردید و به صورت تصادف در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابتدا هر دو گروه در پیش آزمون سنجیده شدند، سپس گروه آزمایش طی شش جلسه تحت آموزش گروهی راه حل مدار کوتاه مدت قرار گرفتند و مجددا در پس آزمون هر دو گروه به سنجش در آمدند. نتایج تفاوت معنادار میان گروه آزمایش و گواه را نشان داد (05/0>P). بر این اساس میتوان گفت مشاوره گروهی راهحل مدار کوتاه مدت بر افزایش میزان سازگاری دانش آموزان مؤثر بوده است.
این پژوهش با هدف شناسایی أثر آموزش راهحل مدار کوتاه مدت بر افزایش سطح سازگاری دختران دبیرستانی ناسازگار انجام گرفت، پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون، با گروه کنترل اجرا شد. گردآوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 97-96 شهرستان ایلام بود که به روش تصادفی، سه دبیرستان انتخاب شد و نمونه ای شامل 40 نفر از نمرات پایین تر از میانگین انتخاب گردید و به صورت تصادف در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابتدا هر دو گروه در پیش آزمون سنجیده شدند، سپس گروه آزمایش طی شش جلسه تحت آموزش گروهی راه حل مدار کوتاه مدت قرار گرفتند و مجددا در پس آزمون هر دو گروه به سنجش در آمدند. نتایج تفاوت معنادار میان گروه آزمایش و گواه را نشان داد (05/0>P). بر این اساس میتوان گفت مشاوره گروهی راهحل مدار کوتاه مدت بر افزایش میزان سازگاری دانش آموزان مؤثر بوده است.
کلمات کلیدی :
آموزش راهحل مدار کوتاه مدت، سازگاری، دختران دبیرستانی
آموزش راهحل مدار کوتاه مدت، سازگاری، دختران دبیرستانی
مشاهده مقاله
1,354
دانلود
0