بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود مشکلات رفتاری دانش آموزان با اختلال یادگیری
دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 360 - 376
نویسندگان : نگین کاظم خانلو * و مریم داساری و مهناز رحمانی
چکیده :
اختلالات یادگیری ، اصطلاحی مادر برای طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری است که وجود این اختلال در دانش آموزان منجر به افت تحصیلی، کاهش اعتماد به نفس و بروز مشکلات رفتاری در آنها می شود. برخورداری از مهارت های اجتماعی و ارتباطات ثمر بخش برای داشتن عملکردی موفق در زندگی ضروری است. مهارت اجتماعی ، مجموعه رفتارهای آموخته شده ای است که دانش آموزان را قادر می سازد تا با دیگران رابطه اثربخش داشته و از واکنش های نامعقول اجتماعی خودداری کنند . پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود مشکلات رفتاری دانش آموزان با اختلال یادگیری و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان با اختلال یادگیری ، در سلامت رفتاری و اجتماعی آنها نقش بسزایی را ایفا می نماید و به آنان کمک می کند تا با سایر انسانهای جامعه، فرهنگ و محیط خود مثبت و سازگارانه عمل کنند.
اختلالات یادگیری ، اصطلاحی مادر برای طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری است که وجود این اختلال در دانش آموزان منجر به افت تحصیلی، کاهش اعتماد به نفس و بروز مشکلات رفتاری در آنها می شود. برخورداری از مهارت های اجتماعی و ارتباطات ثمر بخش برای داشتن عملکردی موفق در زندگی ضروری است. مهارت اجتماعی ، مجموعه رفتارهای آموخته شده ای است که دانش آموزان را قادر می سازد تا با دیگران رابطه اثربخش داشته و از واکنش های نامعقول اجتماعی خودداری کنند . پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود مشکلات رفتاری دانش آموزان با اختلال یادگیری و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان با اختلال یادگیری ، در سلامت رفتاری و اجتماعی آنها نقش بسزایی را ایفا می نماید و به آنان کمک می کند تا با سایر انسانهای جامعه، فرهنگ و محیط خود مثبت و سازگارانه عمل کنند.
کلمات کلیدی :
دانش آموزان، اختلال یادگیری، مشکلات رفتاری، مهارت های اجتماعی
دانش آموزان، اختلال یادگیری، مشکلات رفتاری، مهارت های اجتماعی
مشاهده مقاله
272
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۳ خرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۴ تیر ۱۴۰۲