دوره 4، شماره 44، بهمن 1400، صفحات 127 - 116
نویسندگان : صبری کریمی * و پروانه رهبری

چکیده :
دانش‌آموزان با اختلال یادگیري خاص از هوش نرمال یا بالاتر برخوردارند ولی در شرایط تقریبا یکسان آموزشی نسبت به دانش‌آموزان دیگر عملکرد تحصیلی ضعیف تري نشان می دهند، ضعف یا قدرت در حافظه فعال بر یادگیری تأثیر غیر قابل اغماضی دارد، با توجه به این موضوع، در این خصوص کارهایی جهت بهبود و ارتقاء حافظه فعال انجام شده است و لزوم تقویت حافظه فعال برای کاهش مشکلات یادگیری و خصوصا خواندن به طور جدی احساس می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تقویت حافظه فعال در بهبود عملکرد خواندن و ارتقاء ظرفیت حافظه فعال دانش‌آموزان دارای اختلال در خواندن انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس- آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماري شامل تمامی دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی پایه سوم، چهارم و پنجم شهر ارومیه در سال تحصیل 98-97 بود که از بین آن ها 30 نفر با روش نمونه‌گیري تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جاي‌دهی شدند. براي جمع‌آوري داده‌ها از ماتریس های پیش رونده ریون، آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نِما) کُرمی نوري و مرادي، (1387 و آزمون حافظه کاري وکسلر استفاده شد. برنامه تقویتی رایانه‌یار، طی 25 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد، درحالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که میان حافظه فعال شنیداری و حافظه فعال دیداری گروه خواندن و گروه ریاضی تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0<p-مقدار). آموزش و توجه به تقويت حافظه فعال در بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان و همچنین پیشبرد سطح حافظه ایشان نقش اساسی دارد.

کلمات کلیدی :
حافظه فعال، اختلال یادگیری، برنامه تقویتی حافظه فعال