اثربخشی آموزش هوش موفق بر حل مسائل آموزشی دانش آموزان ابتدایی پایه ششم شرق تهران
دوره 4، شماره 44، بهمن 1400، صفحات 87 - 78
نویسندگان : شیما صالحی * و فاطمه آزادی
چکیده :
پژوهش حاضر، از نوع تحقیقات کاربردی و ازلحاظ شیوه گردآوری دادهها روش نیمه آزمایشی و با بهرهگیری از روش طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. با توجه به موضوع مورد مطالعه جامعه را کودکان پایه ششم مدارس ابتدایی شرق تهران قرار دادیم که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 40 نفر را انتخاب کردیم. از این 40 نفر 20 نفر را گروه آزمایش و 20 نفر را گروه کنترل قرار دادیم. برنامه آموزشی که شامل بسته هوش موفق بابایی (1395) بود که دارای سه بحث کلی مهارتهای تحلیلی، خلاق و مهارتهای عملی بود. گروه کنترل نیز هیچ آموزشی دریافت نکردند و گروه آزمایش هر جلسه به مدت یک ساعت و نیم در هر هفته آموزش دیدند. بعد از آموزش و طی شدن جلسات تعریف شده، پرسشنامه حل مسئله آموزشی محقق ساخته به دانش آموزان داده شد. بعد از گردآوری دادههای و تجزیهوتحلیل آنها از طریق آزمون کوواریانس و نرمافزار spss نتایج گزارش شد. نتایج کوواریانس نشان داد آموزش هوش موفق موجب افزایش حل مسائل آموزشی توسط خود دانش آموزان میشود.
پژوهش حاضر، از نوع تحقیقات کاربردی و ازلحاظ شیوه گردآوری دادهها روش نیمه آزمایشی و با بهرهگیری از روش طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. با توجه به موضوع مورد مطالعه جامعه را کودکان پایه ششم مدارس ابتدایی شرق تهران قرار دادیم که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 40 نفر را انتخاب کردیم. از این 40 نفر 20 نفر را گروه آزمایش و 20 نفر را گروه کنترل قرار دادیم. برنامه آموزشی که شامل بسته هوش موفق بابایی (1395) بود که دارای سه بحث کلی مهارتهای تحلیلی، خلاق و مهارتهای عملی بود. گروه کنترل نیز هیچ آموزشی دریافت نکردند و گروه آزمایش هر جلسه به مدت یک ساعت و نیم در هر هفته آموزش دیدند. بعد از آموزش و طی شدن جلسات تعریف شده، پرسشنامه حل مسئله آموزشی محقق ساخته به دانش آموزان داده شد. بعد از گردآوری دادههای و تجزیهوتحلیل آنها از طریق آزمون کوواریانس و نرمافزار spss نتایج گزارش شد. نتایج کوواریانس نشان داد آموزش هوش موفق موجب افزایش حل مسائل آموزشی توسط خود دانش آموزان میشود.
کلمات کلیدی :
هوش موفق، حل مسائل آموزشی، دانش آموزان ابتدائی.
هوش موفق، حل مسائل آموزشی، دانش آموزان ابتدائی.
مشاهده مقاله
558
دانلود
0