دوره 6، شماره 62، مرداد 1402، صفحات 158 - 179
نویسندگان : نوبهار حسن زاده * و عافیه روشنی

چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر عوامل اجتماعی و خانوادگی در موفقیت نوآموزان در آزمون آمادگی تحصیلی بدو ورود به دبستان (نمونه مورد مطالعه آموزش و پرورش شهرستان گنبد کاووس) در سال 1401 انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع پس رویدای بوده است پژوهشگر از 7000 هزار کودکی که در سال 1401 مورد آزمون آمادگی تحصیلی قرار گرفته اند به طور تصادفی 4 درصد را انتخاب کرد که این تعداد شامل 700 نفر(350 دختر و 350 پسر) می باشد.در این پژوهش برای نمونه گیری از روش تصادفی ساده استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که بین تحصیلات مادران و نمرۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معنادار است. بین جنسیت و نمرۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معنادار نیست. رابطۀ تعامل بین جنسیت و تحصیلات مادران معنادار نمی باشد. بین تحصیلات پدران و نمره آمادگی تحصیلی رابطه معنادار است. بین جنسیت و نمرۀ آمادگی تحصیلی کودکان رابطه معنادار نیست. رابطۀ تعامل بین جنسیت و تحصیلات پدران معنادار نمی باشد. بین یک زبانه و دوزبانه و نمرۀ آمادگی تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. بین دانش آموزان شهری و روستایی و نمرۀ آمادگی تحصیل کودکان رابطۀ معنادار است.

کلمات کلیدی :
سنجش آمادگی، آزمون، عوامل اجتماعی، عوامل خانوادگی، نو آموزان


مشاهده مقاله
287
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۹ دی ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ مرداد ۱۴۰۲