چگونه توانستم با استفاده از راهکارهای خلاق، فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در دانش آموزانم تقویت کنم؟
دوره 6، شماره 59، اردیبهشت 1402، صفحات 127 - 147
نویسندگان : مطهره حیدری کبریتی *
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در دانش آموزان می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و روش گردآوری داده ها توصیفی است. جامعه مورد بررسی دانش آموزان کلاس چهارم1 دبستان آیت الله ارباب ناحیه 3 استان اصفهان می باشد که تعداد آن ها 36 نفر بوده، در اجرای این پژوهش، نمونه گیری به عمل نیامده وجامعه حاضر به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است. ابزارهای مورد استفاده در این اقدام پژوهی، فهرست ثبت مشاهدات، مصاحبه وپرسش نامه محقق ساخته می باشد. در راستای تحلیل داده های این پژوهش از آمار توصیفی استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده های بدست آمده حاکی از آن است که سطح مطالعه و کتابخوانی دانش آموزان بسیار کم می باشد. پس از مطالعه کتب، اقدام پژوهی های مرتبط، مقالات معتبر واستفاده از راهکارهای پیشنهادی همکاران، والدین و مدرسین طرح خوانا، اقدامات لازم تدوین، برنامه ریزی وراه حل های اساسی نظیر؛ (تشکیل کتابخانه کلاسی، دعوت از قصه گو، داستان گویی، معرفی کتاب، نمایش، پاورپوینت، بازدید مجازی از کتابخانه، و...) جهت رفع مشکل اجرا شد. نتایج حاصل از تحلیل داده های بدست آمده از شواهد نوع دوّم (جلسه مجازی با والدین و همکاران، خودارزیابی دانش آموزان، فهرست ثبت مشاهدات) حاکی از آن است که؛ علاقه دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی بیشترشده به طوری که زمان بیشتری از اوقات فراغت خود را به مطالعه می پردازند. به عبارت دیگر؛ پیامدهای حاصل از اجرای راهکارهای پیشنهادی در این پژوهش مثبت ارزیابی شده و موجب تقویت فرهنگ مطالعه در دانش آموزان می گردد.
هدف از پژوهش حاضر، تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در دانش آموزان می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و روش گردآوری داده ها توصیفی است. جامعه مورد بررسی دانش آموزان کلاس چهارم1 دبستان آیت الله ارباب ناحیه 3 استان اصفهان می باشد که تعداد آن ها 36 نفر بوده، در اجرای این پژوهش، نمونه گیری به عمل نیامده وجامعه حاضر به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است. ابزارهای مورد استفاده در این اقدام پژوهی، فهرست ثبت مشاهدات، مصاحبه وپرسش نامه محقق ساخته می باشد. در راستای تحلیل داده های این پژوهش از آمار توصیفی استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده های بدست آمده حاکی از آن است که سطح مطالعه و کتابخوانی دانش آموزان بسیار کم می باشد. پس از مطالعه کتب، اقدام پژوهی های مرتبط، مقالات معتبر واستفاده از راهکارهای پیشنهادی همکاران، والدین و مدرسین طرح خوانا، اقدامات لازم تدوین، برنامه ریزی وراه حل های اساسی نظیر؛ (تشکیل کتابخانه کلاسی، دعوت از قصه گو، داستان گویی، معرفی کتاب، نمایش، پاورپوینت، بازدید مجازی از کتابخانه، و...) جهت رفع مشکل اجرا شد. نتایج حاصل از تحلیل داده های بدست آمده از شواهد نوع دوّم (جلسه مجازی با والدین و همکاران، خودارزیابی دانش آموزان، فهرست ثبت مشاهدات) حاکی از آن است که؛ علاقه دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی بیشترشده به طوری که زمان بیشتری از اوقات فراغت خود را به مطالعه می پردازند. به عبارت دیگر؛ پیامدهای حاصل از اجرای راهکارهای پیشنهادی در این پژوهش مثبت ارزیابی شده و موجب تقویت فرهنگ مطالعه در دانش آموزان می گردد.
کلمات کلیدی :
راهکارهای خلاق، مطالعه، کتابخوانی، دانش آموزان
راهکارهای خلاق، مطالعه، کتابخوانی، دانش آموزان
مشاهده مقاله
302
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۳ شهریور ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۰۶ آذر ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲