بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با عملکرد شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان نایین
دوره 7، شماره 75، شهریور 1403، صفحات 43 - 53
نویسندگان : سید مهدی موسوی نژاد نایینی * و زهرا ضیائی قهنویه
چکیده :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با عملکرد شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان نایین انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونهای به روش تصادفی طبقهای از میان 420 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهرستان شامل 79 نفر زن و 46 نفر مرد و در مجموع 125 نفر انتخاب شد. ابزار به کاررفته در این پژوهش، پرسشنامه پنج عاملی نئو با پنج عامل رواننژندی، برونگرایی، گشودگی، وظیفه شناسی و توافقپذیری و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین متغیرهای برونگرایی، گشودگی، توافقپذیری، وظیفهشناسی با عملکرد شغلی معلمان رابطه معنیداری وجود دارد، ولی بین متغیر روان نژندی با عملکرد شغلی، رابطه معنیدار نیست. از میان متغیرهای پیشبینی کننده در تعیین سهم واریانس عملکرد شغلی، متغیرهای گشودگی و وظیفهشناسی دارای اثر پیشبینیکننده معنیدار برای متغیر عملکرد شغلی بودند و سهم سایر متغیرهای پیشبین بر روی عملکرد شغلی معنیدار نبود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش، پیشنهاد میگردد هنگام جذب و بکارگیری معلمان، ویژگی های شخصیتی آنان مورد بررسی قرار گیرد.
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی با عملکرد شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان نایین انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونهای به روش تصادفی طبقهای از میان 420 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهرستان شامل 79 نفر زن و 46 نفر مرد و در مجموع 125 نفر انتخاب شد. ابزار به کاررفته در این پژوهش، پرسشنامه پنج عاملی نئو با پنج عامل رواننژندی، برونگرایی، گشودگی، وظیفه شناسی و توافقپذیری و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین متغیرهای برونگرایی، گشودگی، توافقپذیری، وظیفهشناسی با عملکرد شغلی معلمان رابطه معنیداری وجود دارد، ولی بین متغیر روان نژندی با عملکرد شغلی، رابطه معنیدار نیست. از میان متغیرهای پیشبینی کننده در تعیین سهم واریانس عملکرد شغلی، متغیرهای گشودگی و وظیفهشناسی دارای اثر پیشبینیکننده معنیدار برای متغیر عملکرد شغلی بودند و سهم سایر متغیرهای پیشبین بر روی عملکرد شغلی معنیدار نبود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش، پیشنهاد میگردد هنگام جذب و بکارگیری معلمان، ویژگی های شخصیتی آنان مورد بررسی قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
ویژگیهای شخصیتی، عملکرد شغلی، معلم
ویژگیهای شخصیتی، عملکرد شغلی، معلم
مشاهده مقاله
114
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۵ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۷ شهریور ۱۴۰۳