نقش شایستگی های حرفه ای معلمان در پیش بینی انگیزش و پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دانش آموزان دورة متوسطة دوم شهر نورآباد
دوره 2، شماره 17، آبان 98، صفحات 123 - 138
نویسندگان : مدینه نظری *
چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش شایستگیهای حرفهای معلمان در پیشبینی انگیزش و پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دانشآموزان دورهی متوسطهی دوم شهر نورآباد بود. روش تحقیق، از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری، مشتمل بر کلیهی دانشآموزان دورهی دوم متوسطهی شهر نورآباد به تعداد 2320 نفر بود که براساس جدول کرچسی و مورگان و به روش نمونهگیری طبقهای متناسب، 330 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامة شایستگیهای حرفهای معلمان ملائینژاد (1391)، پرسشنامة انگیزش تحصیلی مکاینرنی (1992)، و معدل پایان سال قبلی برای سنجش پیشرفت تحصیلی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، آزمون t و نرمافزار SPSS استفاده گردید. براساس یافتههای تحلیل رگرسیون، ابعاد شایستگی شناختی، نگرشی- رفتاری و مدیریتی توان پیشبینی انگیزش و پیشرفت تحصیلی را دارا بودند. همچنین، نتایج بدست آمده نشان داد که بین ابعاد شایستگیهای حرفهای معلمان با انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد (01/0 ≥p) و بین دیدگاههای دانشآموزان دختر و پسر در برخورداری معلمان از شایستگیهای حرفهای و برخورداری دانشآمورزان از انگیزش تحصیلی اختلاف معناداری وجود داشت.
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش شایستگیهای حرفهای معلمان در پیشبینی انگیزش و پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دانشآموزان دورهی متوسطهی دوم شهر نورآباد بود. روش تحقیق، از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری، مشتمل بر کلیهی دانشآموزان دورهی دوم متوسطهی شهر نورآباد به تعداد 2320 نفر بود که براساس جدول کرچسی و مورگان و به روش نمونهگیری طبقهای متناسب، 330 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامة شایستگیهای حرفهای معلمان ملائینژاد (1391)، پرسشنامة انگیزش تحصیلی مکاینرنی (1992)، و معدل پایان سال قبلی برای سنجش پیشرفت تحصیلی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، آزمون t و نرمافزار SPSS استفاده گردید. براساس یافتههای تحلیل رگرسیون، ابعاد شایستگی شناختی، نگرشی- رفتاری و مدیریتی توان پیشبینی انگیزش و پیشرفت تحصیلی را دارا بودند. همچنین، نتایج بدست آمده نشان داد که بین ابعاد شایستگیهای حرفهای معلمان با انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد (01/0 ≥p) و بین دیدگاههای دانشآموزان دختر و پسر در برخورداری معلمان از شایستگیهای حرفهای و برخورداری دانشآمورزان از انگیزش تحصیلی اختلاف معناداری وجود داشت.
کلمات کلیدی :
شایستگی های حرفه ای، انگیزش تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان
شایستگی های حرفه ای، انگیزش تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان
مشاهده مقاله
1,166
دانلود
0