چالشها و موانع تربیتدینی در مدارس مقطع ابتدایی شهر مهاباد از منظر معلمان: مطالعه ای به روش پدیدارشناختی
دوره 6، شماره 60، خرداد 1402، صفحات 167 - 182
نویسندگان : قادر حسین زاده * و ریبوار حسین زاده
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، چالشها و موانع تربیتدینی در مدارس مقطع ابتدایی از منظر معلمان شهر مهاباد بود. نوع این پژوهش، کیفی و روش آن، پدیدار شناسی است. جامعه آماری این پژوهش، معلمان مقطع ابتدای شهر مهاباد در نیمه اول سال تحصیلی 1401-1402 بود. بر اساس دو روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، افراد شرکت کنندۀ در این مطالعه انتخاب شدند. از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته برای گردآوری دادهها اســتفاده شد. بر این اساس، نمونه گیری با انتخاب اولین شرکت کننده شروع و تا انتخاب آخرین نفر از ده شرکت کننده که اشباع دادهها صورت گرفت، ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش اسمیت و همکاران که حاوی سه نوع مضامین اصلی، مضامین فرعی و خوشه بندی مضامین میباشد، استفاده شد. نتایج حاصل از یافتههای مصاحبه در باب چالشها و موانع روشهای تربیتدینی از دیدگاه معلمان در چهار خوشه، نتایج حاصل از یافتههای مصاحبه در باب چالشها و موانع محیط یادگیری تربیت دینی از دیدگاه معلمان در سه خوشه، نتایج حاصل از یافتههای مصاحبه در باب چالشها و موانع نقش مربی در تربیت دینی از دیدگاه معلمان در چهار خوشه و در نهایت نتایج حاصل از یافته¬های مصاحبه در باب چالشها و موانع مشارکتی والدین در تربیت دینی از دیدگاه معلمان در سه خوشه، طبقهبندی شد.
هدف پژوهش حاضر، چالشها و موانع تربیتدینی در مدارس مقطع ابتدایی از منظر معلمان شهر مهاباد بود. نوع این پژوهش، کیفی و روش آن، پدیدار شناسی است. جامعه آماری این پژوهش، معلمان مقطع ابتدای شهر مهاباد در نیمه اول سال تحصیلی 1401-1402 بود. بر اساس دو روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، افراد شرکت کنندۀ در این مطالعه انتخاب شدند. از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته برای گردآوری دادهها اســتفاده شد. بر این اساس، نمونه گیری با انتخاب اولین شرکت کننده شروع و تا انتخاب آخرین نفر از ده شرکت کننده که اشباع دادهها صورت گرفت، ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش اسمیت و همکاران که حاوی سه نوع مضامین اصلی، مضامین فرعی و خوشه بندی مضامین میباشد، استفاده شد. نتایج حاصل از یافتههای مصاحبه در باب چالشها و موانع روشهای تربیتدینی از دیدگاه معلمان در چهار خوشه، نتایج حاصل از یافتههای مصاحبه در باب چالشها و موانع محیط یادگیری تربیت دینی از دیدگاه معلمان در سه خوشه، نتایج حاصل از یافتههای مصاحبه در باب چالشها و موانع نقش مربی در تربیت دینی از دیدگاه معلمان در چهار خوشه و در نهایت نتایج حاصل از یافته¬های مصاحبه در باب چالشها و موانع مشارکتی والدین در تربیت دینی از دیدگاه معلمان در سه خوشه، طبقهبندی شد.
کلمات کلیدی :
تربیت دینی، چالشها و موانع تربیت دینی، مدارس مقطع ابتدایی
تربیت دینی، چالشها و موانع تربیت دینی، مدارس مقطع ابتدایی
مشاهده مقاله
319
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۵ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۸ خرداد ۱۴۰۲