تاثیر آموزش مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر قم
دوره 4، شماره 40، مهر 1400، صفحات 98 - 85
نویسندگان : زهرا احمدیان *
چکیده :
مقدمه: آدمی دایماً تحت تأثیر متغیرهای فردی، اجتماعی و محیطی قرار داشته و وضعیت روانشناختی او نیز تحت تأثیر همین موضوعات است. بنابراین ضروری است دانشآموزان در برنامههای آموزشی مورد مراقبت قرار داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر قم بود. روششناسی: این مطالعه به روش توصیفی و نیمهآزمایشی با اجرای 6 جلسه پروتکل آموزشی متغیرهای مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان شناختی انجام شد. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دوره متوسطه (با جامعه تقریبی 85000 نفر) و نمونه آماری 30 نفره که به روش خوشهای چند مرحلهای در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه در سال تحصیلی 1397 برنامهریزی و اجرا شد. ابزار گردآوري دادهها شامل پرسشنامه شادكامي آکسفورد و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس بود. در این مطالعه یک دوره پروتکل آموزشی نیز اجرا شد. یافتهها: آموزش مهارت خودآگاهی وتنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان تاثیر معناداری داشته و با ضریب ایتای 11.5 درصد باعث افزایش آن شده است. همچنین آموزش مهارت خودآگاهی وتنظیم هیجان بر شادکامی دانش آموزان تاثیر داشته و با ضریب ایتای 14.2 درصد باعث افزایش آن شده است. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد اجرای پروتکلهای آموزش مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی دانشآموزان مؤثر بوده و باعث افزایش انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی دانشآموزان شده است. بنابراین برنامهریزان آموزشی میتوانند بر اساس یافتههای این پژوهش برای افزایش مهارتهای زندگی دانشآموزان برنامهریزی نمایند.
مقدمه: آدمی دایماً تحت تأثیر متغیرهای فردی، اجتماعی و محیطی قرار داشته و وضعیت روانشناختی او نیز تحت تأثیر همین موضوعات است. بنابراین ضروری است دانشآموزان در برنامههای آموزشی مورد مراقبت قرار داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر قم بود. روششناسی: این مطالعه به روش توصیفی و نیمهآزمایشی با اجرای 6 جلسه پروتکل آموزشی متغیرهای مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان شناختی انجام شد. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دوره متوسطه (با جامعه تقریبی 85000 نفر) و نمونه آماری 30 نفره که به روش خوشهای چند مرحلهای در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه در سال تحصیلی 1397 برنامهریزی و اجرا شد. ابزار گردآوري دادهها شامل پرسشنامه شادكامي آکسفورد و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس بود. در این مطالعه یک دوره پروتکل آموزشی نیز اجرا شد. یافتهها: آموزش مهارت خودآگاهی وتنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان تاثیر معناداری داشته و با ضریب ایتای 11.5 درصد باعث افزایش آن شده است. همچنین آموزش مهارت خودآگاهی وتنظیم هیجان بر شادکامی دانش آموزان تاثیر داشته و با ضریب ایتای 14.2 درصد باعث افزایش آن شده است. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد اجرای پروتکلهای آموزش مهارت خودآگاهی و تنظیم هیجان بر انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی دانشآموزان مؤثر بوده و باعث افزایش انگیزش پیشرفت و شادکامی تحصیلی دانشآموزان شده است. بنابراین برنامهریزان آموزشی میتوانند بر اساس یافتههای این پژوهش برای افزایش مهارتهای زندگی دانشآموزان برنامهریزی نمایند.
کلمات کلیدی :
خودآگاهی، تنظیم هیجان، انگیزش پیشرفت، شادکامی، دانشآموزان دوره متوسطه
خودآگاهی، تنظیم هیجان، انگیزش پیشرفت، شادکامی، دانشآموزان دوره متوسطه
مشاهده مقاله
739
دانلود
0