اثر بخشي آموزش تابآوری بر اشتیاق شغلي و انگیزش دروني در زنان فرهنگي
دوره 7، شماره 70، فروردین 1403، صفحات 56 - 66
نویسندگان : فهیمه رسالتی و زهرا نقش *
چکیده :
زمینه و هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش تابآوری بر اشتیاق شغلی و انگیزش درونی در زنان فرهنگی انجام گرفت. روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان فرهنگی زن مقطع ابتدایی منطقه 4 شهر تهران در سال 1402-1401 بودند و نمونه پژوهش شامل 30 آزمودنی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اشتیاق شغلی اوترخت و پرسشنامۀ انگیزش درونی مک کالی و همکاران استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره به کمک نرم افزارSPSS نسخه 26استفاده شد. نتایج: نتایج بهدستآمده از آزمون تحلیل کوواریانس حاکی از آن بود که برنامه آموزش تابآوری تأثیر معناداری بر افزایش انگیزش درونی و مؤلفههای آن در معلمان فرهنگی زن مقطع ابتدایی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل (01/0> p) دارد. نتیجه گیری: بخش دیگری از نتایج پژوهش، نشان داد که برنامه آموزش تابآوری در افزایش اشتیاق شغلی معلمان فرهنگی زن مقطع ابتدایی مؤثر بوده است. لذا پیشنهاد می شود این روش های تمرینی در مطالعات آینده مورد استفاده قرار گیرد.
زمینه و هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش تابآوری بر اشتیاق شغلی و انگیزش درونی در زنان فرهنگی انجام گرفت. روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان فرهنگی زن مقطع ابتدایی منطقه 4 شهر تهران در سال 1402-1401 بودند و نمونه پژوهش شامل 30 آزمودنی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اشتیاق شغلی اوترخت و پرسشنامۀ انگیزش درونی مک کالی و همکاران استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره به کمک نرم افزارSPSS نسخه 26استفاده شد. نتایج: نتایج بهدستآمده از آزمون تحلیل کوواریانس حاکی از آن بود که برنامه آموزش تابآوری تأثیر معناداری بر افزایش انگیزش درونی و مؤلفههای آن در معلمان فرهنگی زن مقطع ابتدایی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل (01/0> p) دارد. نتیجه گیری: بخش دیگری از نتایج پژوهش، نشان داد که برنامه آموزش تابآوری در افزایش اشتیاق شغلی معلمان فرهنگی زن مقطع ابتدایی مؤثر بوده است. لذا پیشنهاد می شود این روش های تمرینی در مطالعات آینده مورد استفاده قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
آموزش تابآوری، اشتیاق شغلی، انگیزش درونی، زنان فرهنگی
آموزش تابآوری، اشتیاق شغلی، انگیزش درونی، زنان فرهنگی
مشاهده مقاله
277
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۲ آذر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۴ بهمن ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۶ فروردین ۱۴۰۳