بررسی نقش میانجی انطباقپذیری شغلی در رابطه بین توسعه حرفه ای و رفتارهای سازمانی مثبت گرا در معلمان
دوره 7، شماره 76، مهر 1403، صفحات 25 - 37
نویسندگان : حمیده احمدیان مقدم * و جعفر امیری فرح آبادی
چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی انطباق پذیری شغلی در رابطه بین توسعه حرفه ای و رفتارهای سازمانی مثبت گرای معلمان مدارس متوسطه بوده است. این پژوهش از نظر جهت گیری، کاربردی و از نظر رویکرد پژوهش، کمّی، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه موردنظر این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهرستان تربت حیدریه بوده است که در سال تحصیلی 1403-1402 تعداد آنها 600 نفر گزارش شده است. تعداد نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 235 نفر برآورد شد که با کاربست روش نمونه گیری تصادفی – طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد بوده که روایی محتوایی و صوری آنها با کمک استاد راهنما و روایی سازه آنها با استفاده از تحلیل بارهای عاملی تاییدی بررسی و تایید شد. همچنین پایایی ابزارها در این پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. در راستای بررسی و تحلیل فرضیه های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS3 بهره گرفته شد. نتایج پژوهش گویای آن بود که متغیر انطباق پذیری شغلی در رابطه بین توسعه حرفه ای و رفتارهای سازمانی مثبت گرای معلمان متوسطه شهرستان تربت حیدریه نقش میانجی دارد (مقدار آماره t 28/5). همچنین در مورد سایر فرضیات پژوهش نیز می توان گفت که معناداری رابطه در سطح 95 درصد بین متغیرهای توسعه حرفه ای و رفتارهای سازمانی مثبت گرا (مقدار t 68/7)؛ توسعه حرفه ای و انطباق پذیری شغلی (مقدار t 10/15) و انطباق پذیری شغلی و رفتارهای سازمانی مثبت گرای معلمان (مقدار 05/6) تایید شد.
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی انطباق پذیری شغلی در رابطه بین توسعه حرفه ای و رفتارهای سازمانی مثبت گرای معلمان مدارس متوسطه بوده است. این پژوهش از نظر جهت گیری، کاربردی و از نظر رویکرد پژوهش، کمّی، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه موردنظر این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهرستان تربت حیدریه بوده است که در سال تحصیلی 1403-1402 تعداد آنها 600 نفر گزارش شده است. تعداد نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 235 نفر برآورد شد که با کاربست روش نمونه گیری تصادفی – طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد بوده که روایی محتوایی و صوری آنها با کمک استاد راهنما و روایی سازه آنها با استفاده از تحلیل بارهای عاملی تاییدی بررسی و تایید شد. همچنین پایایی ابزارها در این پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. در راستای بررسی و تحلیل فرضیه های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS3 بهره گرفته شد. نتایج پژوهش گویای آن بود که متغیر انطباق پذیری شغلی در رابطه بین توسعه حرفه ای و رفتارهای سازمانی مثبت گرای معلمان متوسطه شهرستان تربت حیدریه نقش میانجی دارد (مقدار آماره t 28/5). همچنین در مورد سایر فرضیات پژوهش نیز می توان گفت که معناداری رابطه در سطح 95 درصد بین متغیرهای توسعه حرفه ای و رفتارهای سازمانی مثبت گرا (مقدار t 68/7)؛ توسعه حرفه ای و انطباق پذیری شغلی (مقدار t 10/15) و انطباق پذیری شغلی و رفتارهای سازمانی مثبت گرای معلمان (مقدار 05/6) تایید شد.
کلمات کلیدی :
انطباق پذیری شغلی؛ توسعه حرفه ای معلمان؛ رفتارهای سازمانی مثبت گرا
انطباق پذیری شغلی؛ توسعه حرفه ای معلمان؛ رفتارهای سازمانی مثبت گرا
مشاهده مقاله
41
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۷ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۳ مرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۱ آبان ۱۴۰۳