بررسی تاثیر تیپهای شخصیتی معلمان در مدیریت استرس دانش آموزان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی1401-1400
دوره 5، شماره 57، اسفند 1401، صفحات 111 - 121
نویسندگان : جلال مولایی و جمال مولایی * و وریا نوروزی
چکیده :
این پژوهش با هدف «بررسی تاثیر تیپهای شخصیتی معلمان در مدریت استرس دانشآموزان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی1401-1400» انجام شده است. که از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری آن معلمان و دانشآموزان مداس شهرستان سقز میباشد که تعداد 301 نفر معلم و 346 نفر دانشآموزان بصورت تصادفی با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه برای مطالعه انتخاب شدند. برای بررسی هدف تحقیق فرضیههایی طرح گردید و برای بررسی فرضیههای پرسشنامههایی حول محور آنها (پرسشنامه تیپ شخصیتی معلمان، پرسشنامه مدیریت استرس دانشآموزان) تهیه و تدوین و در بین نمونه آماری توزیع گشت. دادههای حاصل از پرسشنامه پس از تلخیص بوسیله آزمون رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گشت. نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که تیپ شخصیتی معلمان بر مدیریت استرس دانشآموزان تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
این پژوهش با هدف «بررسی تاثیر تیپهای شخصیتی معلمان در مدریت استرس دانشآموزان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی1401-1400» انجام شده است. که از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری آن معلمان و دانشآموزان مداس شهرستان سقز میباشد که تعداد 301 نفر معلم و 346 نفر دانشآموزان بصورت تصادفی با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه برای مطالعه انتخاب شدند. برای بررسی هدف تحقیق فرضیههایی طرح گردید و برای بررسی فرضیههای پرسشنامههایی حول محور آنها (پرسشنامه تیپ شخصیتی معلمان، پرسشنامه مدیریت استرس دانشآموزان) تهیه و تدوین و در بین نمونه آماری توزیع گشت. دادههای حاصل از پرسشنامه پس از تلخیص بوسیله آزمون رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گشت. نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که تیپ شخصیتی معلمان بر مدیریت استرس دانشآموزان تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
کلمات کلیدی :
تیپ شخصیتی، مدیریت استرس، شخصیتی برونگرا، شخصیت درونگرا، دانشآموزان
تیپ شخصیتی، مدیریت استرس، شخصیتی برونگرا، شخصیت درونگرا، دانشآموزان
مشاهده مقاله
559
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۷ مهر ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۰۳ دی ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۱۹ اسفند ۱۴۰۱