دوره 6، شماره 60، خرداد 1402، صفحات 232 - 240
نویسندگان : نیر محمد زاده * و حسن قلاوندی و محمد حسنی

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری توزیعی برخودکارآمدی در بین معلمان مدارس متوسطه اول شهرستان خوی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و همچنین به لحاظ هدف، جزء تحقیقات نظری-کاربردی بود. جامعه آماری این تحقیق، معلمان متوسطه اول شهر خوی در سال تحصیلی 1400-1401 که تعداد آنها 297 نفر شامل (165 مرد و 132 زن) بود که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 168 نفر برآورد شد. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تایید اساتید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه رهبری توزیعی گوردون(2005) از طریق ضریب آلفای کرونباخ 91/0 و پایایی پرسشنامه خودکارآمدی معلمان اسچانن موران و وولفولک هوی(2001) 95/0محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار pls استفاده شد. یافته ها نشان داد که رهبری توزیعی بر خودکارآمدی اثر مستقیم معنی داری دارد.

کلمات کلیدی :
رهبری، رهبری توزیعی، خودکارآمدی، معلمان، شهرستان خوی


مشاهده مقاله
297
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۷ دی ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۲۳ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۸ خرداد ۱۴۰۲