دوره 7، شماره 73، تیر 1403، صفحات 69 - 86
نویسندگان : مریم قادری استانجین * و ناصر یوسفی و زهرا رجایی

چکیده :
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مشاوره گروهی شناختی رفتاری والدین کودکان بیش فعال بر اختلالات رفتاری کودکان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع کیفی با مدل مطالعه موردی انجام شد.جامعه پژوهش را والدین و مربیان مدرسه ی سه کودکان بیشفعال تشکیل دادند. این والدین به روش هدفمند انتخاب شدند و 8 جلسه مشاوره گروهی شناختی رفتاری اجرا شد، قبل و بعد از اتمام جلسات، اختلالات رفتاری فرزندان هر با مصاحبه و سوالاتی در مورد علائم رفتاری مشکل زا بررسی شدند. داده های حاصل با روش مقایسه قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که پس از انجام مشاوره گروهی والدین, در بیش فعالی و رفتارهای ایذایی کودکان تفاوت ایجاد شد. نتیجه گیری: مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری با والدین کودکان بیشفعال باعث تسهیل رویارویی آنان در مشکلات و موقعیت های مختلف زندگی و به ویژه در ارتباط با کودکان بیش فعال خود می شود و به تبع آن، سطح سلامت روانی افراد خانواده افزایش خواهد یافت.

کلمات کلیدی :
اختالالت رفتاری، کودکان بیش فعال، مشاوره گروهی شناختی رفتاری


مشاهده مقاله
118
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۱ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۳ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۳۱ تیر ۱۴۰۳