اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر مشکلات رفتاری و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان
دوره 7، شماره 73، تیر 1403، صفحات 27 - 37
نویسندگان : زهره رستمی *
چکیده :
این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر مشکلات رفتاری و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان شهرستان پردیس صورت گرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان پردیس در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین جامعه هدف براساس نوع پژوهش، تعداد 30 کودک با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند، سپس به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و گواه (15نفر) قرار گرفتند. جهت سنجش و بررسی از پرسشنامه های مشکلات رفتاری راتر (1994) و مقیاس تعلق به مدرسه بتی و وات (2005) و پکیج آموزشی مهارت های اجتماعی بر اساس کتاب آموزش مهارت های اجتماعی کارتریج و ملبورن (1992) استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مهارت های اجتماعی بر مشکلات رفتاری و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان شهرستان پردیس اثربخش می باشد. همچنین بین مشکلات رفتاری و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان شهرستان پردیس رابطه منفی معنادار در سطح 01/0 وجود دارد.
این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر مشکلات رفتاری و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان شهرستان پردیس صورت گرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل دانش آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان پردیس در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین جامعه هدف براساس نوع پژوهش، تعداد 30 کودک با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند، سپس به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و گواه (15نفر) قرار گرفتند. جهت سنجش و بررسی از پرسشنامه های مشکلات رفتاری راتر (1994) و مقیاس تعلق به مدرسه بتی و وات (2005) و پکیج آموزشی مهارت های اجتماعی بر اساس کتاب آموزش مهارت های اجتماعی کارتریج و ملبورن (1992) استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مهارت های اجتماعی بر مشکلات رفتاری و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان شهرستان پردیس اثربخش می باشد. همچنین بین مشکلات رفتاری و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان شهرستان پردیس رابطه منفی معنادار در سطح 01/0 وجود دارد.
کلمات کلیدی :
مهارت های اجتماعی، مشکلات رفتاری، احساس تعلق به مدرسه
مهارت های اجتماعی، مشکلات رفتاری، احساس تعلق به مدرسه
مشاهده مقاله
173
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۷ دی ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۳۱ مرداد ۱۴۰۲