دوره 7، شماره 75، شهریور 1403، صفحات 16 - 25
نویسندگان : دنیا داودی پناه * و امیر بستان

چکیده :
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر هیجان تحصیلی در کودکان کار مقطع متوسطه اول شهرچابهار بود. جامعه آماری این پژوهش شامل شامل کلیه کودکان کار مشغول تحصیل در مقطع متوسطه اول شهر چابهار بودند که تعداد آن ها در مرحله اول 65 نفر به‌صورت در دسترس انتخاب شدند.و سپس از بین آن‌ها تعداد 30 نفر و به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. و پرسشنامه هیجان تحصیلی در پیش آزمون و سپس در مرحله پس آزمون اجرا شد. آزمودنی‌های گروه آزمایش بر اساس پروتکل درمان شناختی رفتاری طي 8 جلسه در 8 هفته (هر هفته یک جلسه نود دقیقه ای ) تحت آموزش قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش توصیف داده‌ها، شاخص‌های میانگین، انحراف استاندارد و آزمون‌های شایپرو ویلک و در قسمت آمار استنباطی از تحلیل کواریانس چندمتغیره با استفاده از نرم افزار26 SPSS استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل نشان دادند که درمان شناختی رفتاری بر هیجان تحصیلی در کودکان کار تأثیر دارد.

کلمات کلیدی :
درمان شناختی رفتاری، هیجان تحصیلی، کودکان کار.


مشاهده مقاله
40
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۹ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۲۰ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۸ شهریور ۱۴۰۳