پیش بینی خلاقیت دانش آموزان بر اساس فضای اخلاقی مدرسه و نوآوری معلمان
دوره 7، شماره 78، آذر 1403، صفحات 1 - 15
نویسندگان : زهرا آماده و رضا حیدری فرد *
چکیده :
زمینه: از جمله ویژگیهای مهم رفتار افراد، خلاقیت است که بر توسعه فردی و اجتماعی تاثیر گذاشته و در سیستم آموزشی به طور ویژه متأثر از فضای اخلاقی مدرسه و رفتار نوآورانه معلمان است. هدف: هدف پژوهش حاضر پیش بینی خلاقیت دانش آموزان براساس فضای اخلاقی مدرسه و نوآوری معلمان است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی معلمان زن مدارس دوره متوسطه دوم شهرستان ملکشاهی در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 58 که به دلیل حجم پایین جامعه آماری، به صورت کل شمار تعداد 58 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفته شده است. جهت گردآوری داده ها از سه ابزار روا و پایا شامل؛ پرسشنامه محقق ساخته خلاقیت دانش آموزان (1400)، فضای اخلاقی مدرسه مدل ویکتور و کالن (2006) و نوآوری معلمان حیدری فرد (1394) استفاده شده است. از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای روایی و از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای پایایی استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافته ها: یافته های توصیفی نشان داد که میزان خلاقیت دانش آموزان، فضای اخلاقی مدرسه و نوآوری معلمان و مؤلفه های آنها در سطح بالاتر از متوسط قرار دارند. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که در سطح معنی داری 05/0، بین فضای اخلاقی مدرسه و نوآوری معلمان با میزان خلاقیت دانش آموزان رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین، نتایج ضریب تعیین در تحلیل مدل رگرسیونی چندگانه نشان داد که سهم فضای اخلاقی مدرسه و نوآوری معلمان در پیش بینی خلاقیت دانش آموزان به میزان 4/24 درصد، میزان سهم همزمان کلیه مؤلفه های فضای اخلاقی مدرسه 2/53 درصد و میزان سهم همزمان کلیه مؤلفه های نوآوری معلمان 1/16 درصد است. نتیجه گیری: فضای اخلاقی مدرسه و نوآوری معلمان از پیش بینی کننده های قوی خلاقیت دانش آموزان هستند. بنابراین با ایجاد فضای اخلاقی مناسب در مدرسه و ترغیب معلمان به نوآوری می توان نیروی خلاقیت را در دانش آموزان شکوفا کرد.
زمینه: از جمله ویژگیهای مهم رفتار افراد، خلاقیت است که بر توسعه فردی و اجتماعی تاثیر گذاشته و در سیستم آموزشی به طور ویژه متأثر از فضای اخلاقی مدرسه و رفتار نوآورانه معلمان است. هدف: هدف پژوهش حاضر پیش بینی خلاقیت دانش آموزان براساس فضای اخلاقی مدرسه و نوآوری معلمان است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی معلمان زن مدارس دوره متوسطه دوم شهرستان ملکشاهی در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 58 که به دلیل حجم پایین جامعه آماری، به صورت کل شمار تعداد 58 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفته شده است. جهت گردآوری داده ها از سه ابزار روا و پایا شامل؛ پرسشنامه محقق ساخته خلاقیت دانش آموزان (1400)، فضای اخلاقی مدرسه مدل ویکتور و کالن (2006) و نوآوری معلمان حیدری فرد (1394) استفاده شده است. از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای روایی و از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای پایایی استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافته ها: یافته های توصیفی نشان داد که میزان خلاقیت دانش آموزان، فضای اخلاقی مدرسه و نوآوری معلمان و مؤلفه های آنها در سطح بالاتر از متوسط قرار دارند. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که در سطح معنی داری 05/0، بین فضای اخلاقی مدرسه و نوآوری معلمان با میزان خلاقیت دانش آموزان رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین، نتایج ضریب تعیین در تحلیل مدل رگرسیونی چندگانه نشان داد که سهم فضای اخلاقی مدرسه و نوآوری معلمان در پیش بینی خلاقیت دانش آموزان به میزان 4/24 درصد، میزان سهم همزمان کلیه مؤلفه های فضای اخلاقی مدرسه 2/53 درصد و میزان سهم همزمان کلیه مؤلفه های نوآوری معلمان 1/16 درصد است. نتیجه گیری: فضای اخلاقی مدرسه و نوآوری معلمان از پیش بینی کننده های قوی خلاقیت دانش آموزان هستند. بنابراین با ایجاد فضای اخلاقی مناسب در مدرسه و ترغیب معلمان به نوآوری می توان نیروی خلاقیت را در دانش آموزان شکوفا کرد.
کلمات کلیدی :
خلاقیت دانش آموزان، فضای اخلاقی مدرسه، نوآوری معلمان
خلاقیت دانش آموزان، فضای اخلاقی مدرسه، نوآوری معلمان
مشاهده مقاله
35
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۵ تیر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۷ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۰ آذر ۱۴۰۳