دوره 6، شماره 66، آذر 1402، صفحات 91 - 108
نویسندگان : عرفان اصلانیان راد *

چکیده :
مقاله حاظر با هدف شناسایی مولفه‌ها و عوامل روش تدریس مبتنی بر داربست‌سازی آموزشی به منظور طراحی چهارچوبی در این زمینه با بکارگیری شیوه فراترکیب سندلوفسکی و باروسو اقدام شد. 388 سند مرتبط به صورت قاعده‌مند بر اساس ملاک‌های ورود و خروج مورد مطالعه قرار گرفتند که در نهایت 27 مقاله برای بررسی و تحلیل نهایی گزینش شدند. یافته‌ها نشان داد که چهارچوب داربست‌سازی آموزشی متشکل از هشت بعد مشتمل بر رهیافت‌های داربست‌سازی(داربست‌سازی روانشناختی، داربست‌سازی شناختی، داربست‌سازی فراشناختی، داربست‌سازی مفهومی، داربست‌سازی رویه‌ای، داربست‌سازی بافتی)، شاخصه‌های تکنولوژیکی(مولفه‌های فناورانه داربست‌سازی، رویکردهای داربست‌سازی رایانه‌ای)، بازیگران(یادگیرنده، یاددهنده)، مکانیسم‌های برایند یادگیری(مهارت‌های تحصیلی نظام آموزش رسمی، مهارت‌های تاکتیکی یادگیری، دستاوردهای توسعه فرایند یادگیری)، عناصر طراحی برنامه درسی(مولفه‌های طراحی، مولفه‌های اجرا، مولفه‌های ارزشیابی)، شاخصه‌های سازمانی(مولفه‌های اجتماعی، مولفه‌های ساختاری، مولفه‌های محیطی، مولفه‌های زمینه‌ای، مولفه‌های ارتباطی)، راهبردهای تئوریکی(رویکردهای یادگیری، رویکردهای نظری)، گونه‌شناسی پشتیبانی آموزشی بر اساس نوع شاکله یادگیری(راهبردهای حمایت آموزشی با توجه به بافت یادگیری، راهبردهای حمایت آموزشی بر اساس طیف فعالیت) است.

کلمات کلیدی :
داربست‌سازی آموزشی، مهارت‌های تحصیلی، فراترکیب، سندلوفسکی و باروسو


مشاهده مقاله
224
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۱ مهر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۱ آبان ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۰۲ دی ۱۴۰۲