بررسی رابطه بین استفاده از فضای مجازی و هویت در دانش آموزان
دوره 7، شماره 77، آبان 1403، صفحات 80 - 86
نویسندگان : مریم شیرخانی *
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استفاده از فضای مجازی و هویت در دانش آموزان بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر 13 تا 15 سال مدارس نمونه دولتی منطقه 14 شهر تهران بود (در منطقه 14، تنها یک مدرسه نمونه دولتی دخترانه متوسطه اول با حدود 600 دانشآموز وجود دارد). بر این اساس با استفاده از جدول مورگان، 236 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شده و به شیوه در دسترس انتخاب شدند. برای بررسی از پرسشنامه های سبک های هویت برزونسکی (1992) و اعتیاد به اینترنت یانگ (1988) استفاده شد. نتایج نشان داد بین استفاده از فضای مجازی و سبک هویت هنجاری رابطه مثبت معنادار در سطح 01/0 و بین استفاده از فضای مجازی و سبک هویت اطلاعاتی رابطه مثبت معنادار در سطح 05/0 و بین استفاده از فضای مجازی و سبک هویت سردرگم، رابطه منفی معنادار در سطح 01/0 وجود دارد.
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استفاده از فضای مجازی و هویت در دانش آموزان بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر 13 تا 15 سال مدارس نمونه دولتی منطقه 14 شهر تهران بود (در منطقه 14، تنها یک مدرسه نمونه دولتی دخترانه متوسطه اول با حدود 600 دانشآموز وجود دارد). بر این اساس با استفاده از جدول مورگان، 236 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شده و به شیوه در دسترس انتخاب شدند. برای بررسی از پرسشنامه های سبک های هویت برزونسکی (1992) و اعتیاد به اینترنت یانگ (1988) استفاده شد. نتایج نشان داد بین استفاده از فضای مجازی و سبک هویت هنجاری رابطه مثبت معنادار در سطح 01/0 و بین استفاده از فضای مجازی و سبک هویت اطلاعاتی رابطه مثبت معنادار در سطح 05/0 و بین استفاده از فضای مجازی و سبک هویت سردرگم، رابطه منفی معنادار در سطح 01/0 وجود دارد.
کلمات کلیدی :
فضای مجازی، هویت، دانش آموزان
فضای مجازی، هویت، دانش آموزان
مشاهده مقاله
37
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۳ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۲۳ مهر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۱ آذر ۱۴۰۳