بررسی اثربخشی فعالیت های عملی و آزمایشگاهی در آموزش و یادگیری درس شیمی در دانش آموزان
دوره 6، شماره 63، شهریور 1402، صفحات 209 - 222
نویسندگان : شورانگیز هراتی تاجی *
چکیده :
فعالیت های عملی و آزمایشگاهی به مجموعه اي از اعمال و فعالیتها گفته می شود که به منظور شناخت پدیده ها و در جهت سنجش فرضیه ای انجام گرفته و موجبات دست ورزي و کسب مهارت و تجربه را فراهم می سازد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی فعالیت های عملی و آزمایشگاهی در آموزش و یادگیری درس شیمی در دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. یافته ها حاکی از آن است که انجام آزمايشات متنوع در درس شیمی نقش مؤثري در يادگيري عميق و پايدار در دانش آموزان دارد و اين امر نه تنها سبب ايجاد انگيزه و افزايش ميزان پيشرفت تحصيلي در دانشآموزان ميشود؛ بلكه آنها را با مراحل اكتشاف علم و روش علمي آشنا ميكند تا مطالب را از نو كشف و تجربه كنند.
فعالیت های عملی و آزمایشگاهی به مجموعه اي از اعمال و فعالیتها گفته می شود که به منظور شناخت پدیده ها و در جهت سنجش فرضیه ای انجام گرفته و موجبات دست ورزي و کسب مهارت و تجربه را فراهم می سازد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی فعالیت های عملی و آزمایشگاهی در آموزش و یادگیری درس شیمی در دانش آموزان و به روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. یافته ها حاکی از آن است که انجام آزمايشات متنوع در درس شیمی نقش مؤثري در يادگيري عميق و پايدار در دانش آموزان دارد و اين امر نه تنها سبب ايجاد انگيزه و افزايش ميزان پيشرفت تحصيلي در دانشآموزان ميشود؛ بلكه آنها را با مراحل اكتشاف علم و روش علمي آشنا ميكند تا مطالب را از نو كشف و تجربه كنند.
کلمات کلیدی :
فعالیت های عملی، آزمایش، شیمی، دانش آموزان
فعالیت های عملی، آزمایش، شیمی، دانش آموزان
مشاهده مقاله
272
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۸ تیر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۲ مرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ شهریور ۱۴۰۲