دوره 7، شماره 73، تیر 1403، صفحات 38 - 48
نویسندگان : عبدالله میرزایی * و اسداله ویسی و علی خدایی

چکیده :
این پژوهش با هدف پیش بینی فریبکاری تحصیلی بر اساس اخلاق تحصیلی، رضایت از تحصیل و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پیام نور ثلاث باباجانی طراحی شد. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان ثلاث باباجانی به تعداد 432 نفر بود که تعداد 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏ها از پرسشنامه فریبکاری تحصیلی فارنسه و همکاران (2011)، اخلاق تحصیلی حسینی نژاد و همکاران (1394)، خودکارآمدی تحصیلی زاژاکوا و همکاران (2005) و رضایت از تحصیل احمدی (2009) استفاده شد. نتایج تحلیل داده‏ها نشان داد که بین اخلاق تحصیلی و فریبکاری تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد، بین خودکارآمدی تحصیلی و فریبکاری تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد، بین رضایت از تحصیل و فریبکاری تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد، مولفه ‏های اخلاق تحصیلی قدرت پیش بینی فریبکاری تحصیلی را دارند، مولفه ‏های خودکارآمدی تحصیلی قدرت پیش بینی فریبکاری تحصیلی را دارند و مولفه‏ های رضایت از تحصیل قدرت پیش بینی فریبکاری تحصیلی را دارند.

کلمات کلیدی :
فریبکاری تحصیلی، اخلاق تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، رضایت از تحصیل


مشاهده مقاله
121
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۶ مهر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۳۱ تیر ۱۴۰۳