مقایسه میزان استفاده از اینترنت، نوع رابطه با والدین و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر خرم آباد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹
دوره 7، شماره 73، تیر 1403، صفحات 87 - 99
نویسندگان : مستانه معینی چاغروند *
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه میزان استفاده از اینترنت، نوع رابطه با والدین و انگیزه پیشرفت تحصیلی می باشد، جامعه مورد بررسی عبارت است از دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر خرم آباد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 364 نفر تعیین شد و تعداد 196 پرسشنامه بین پسران و 168 پرسشنامه بین دختران توزیع شد. داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد هرمانز (1970)، درییکسول و پیانتا (2011) و یانگ (1988) به روش تصادفی طبقه بندی شده توزیع و گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تی دو نمونه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد در سطح 95 درصد اطمینان تفاوت معنی داری بین میزان استفاده از اینترنت بین دختران و پسران وجود ندارد. اما با توجه به میانگین به دست آمده می توان اظهار داشت که میزان استفاده از اینترنت برای دانش آموزان دختر و پسر شهر خرم آباد از حد متوسط بسیار بالاتر است. همچنین در سطح 95 درصد اطمینان تفاوت معنی داری بین رابطه با والدین دانش آموزان دختران و پسران وجود دارد. به طوری که دختران ارتباط بهتری با والدین خود نسبت به پسران دارند. علاوه براین در سطح 95 درصد اطمینان تفاوت معنی داری بین انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختران و پسران وجود دارد. به طوری که دختران انگیزه پیشرفت تحصیلی بالاتری نسبت به پسران دارند.
هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه میزان استفاده از اینترنت، نوع رابطه با والدین و انگیزه پیشرفت تحصیلی می باشد، جامعه مورد بررسی عبارت است از دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر خرم آباد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 364 نفر تعیین شد و تعداد 196 پرسشنامه بین پسران و 168 پرسشنامه بین دختران توزیع شد. داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد هرمانز (1970)، درییکسول و پیانتا (2011) و یانگ (1988) به روش تصادفی طبقه بندی شده توزیع و گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تی دو نمونه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد در سطح 95 درصد اطمینان تفاوت معنی داری بین میزان استفاده از اینترنت بین دختران و پسران وجود ندارد. اما با توجه به میانگین به دست آمده می توان اظهار داشت که میزان استفاده از اینترنت برای دانش آموزان دختر و پسر شهر خرم آباد از حد متوسط بسیار بالاتر است. همچنین در سطح 95 درصد اطمینان تفاوت معنی داری بین رابطه با والدین دانش آموزان دختران و پسران وجود دارد. به طوری که دختران ارتباط بهتری با والدین خود نسبت به پسران دارند. علاوه براین در سطح 95 درصد اطمینان تفاوت معنی داری بین انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختران و پسران وجود دارد. به طوری که دختران انگیزه پیشرفت تحصیلی بالاتری نسبت به پسران دارند.
کلمات کلیدی :
استفاده از اینترنت، نوع رابطه با والدین، انگیزه پیشرفت تحصیلی.
استفاده از اینترنت، نوع رابطه با والدین، انگیزه پیشرفت تحصیلی.
مشاهده مقاله
133
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۶ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۳۱ تیر ۱۴۰۳