بررسی اثربخشی آموزش مشاوره گروهی بر اعتمادبهنفس و اضطراب امتحان در دانشآموزان پسر کنکوری شهر سنندج
دوره 7، شماره 76، مهر 1403، صفحات 1 - 12
نویسندگان : ابراهیم مارابی *
چکیده :
دانشآموزان آینده هر ملتی هستند و سرنوشت به دست این افراد رقم میخورد و از مؤلفههایی که اعتمادبهنفس آنان را با چالش مواجه میکند، اضطراب ناشی از امتحانات و نتیجه حاصله است. از اینرو مطالعه حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش مشاوره گروهی بر اعتمادبهنفس و اضطراب امتحان در دانشآموزان پسر کنکوری شهر سنندج صورت گرفت. این پژوهش، نیمهتجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان کنکوری (پایه دوازدهم) مشغول به تحصیل در مدارس شهر سنندج در سال تحصیلی (۱۴۰۳-۱۴۰۲) بودند که بهصورت هدفمند 30 نفر با توجه به معیارهای مطالعه وارد شده و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای سهقسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه استاندارد اعتماد به نفس روزنبرگ و پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان ساراسون بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمونهای استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان اعتماد به نفس در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل بیشتر بوده و همچنین اضطراب امتحان گروه آزمون به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود.
دانشآموزان آینده هر ملتی هستند و سرنوشت به دست این افراد رقم میخورد و از مؤلفههایی که اعتمادبهنفس آنان را با چالش مواجه میکند، اضطراب ناشی از امتحانات و نتیجه حاصله است. از اینرو مطالعه حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش مشاوره گروهی بر اعتمادبهنفس و اضطراب امتحان در دانشآموزان پسر کنکوری شهر سنندج صورت گرفت. این پژوهش، نیمهتجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان کنکوری (پایه دوازدهم) مشغول به تحصیل در مدارس شهر سنندج در سال تحصیلی (۱۴۰۳-۱۴۰۲) بودند که بهصورت هدفمند 30 نفر با توجه به معیارهای مطالعه وارد شده و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای سهقسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه استاندارد اعتماد به نفس روزنبرگ و پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان ساراسون بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمونهای استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان اعتماد به نفس در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل بیشتر بوده و همچنین اضطراب امتحان گروه آزمون به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود.
کلمات کلیدی :
مشاوره، اعتمادبهنفس، اضطراب امتحان، کنکور
مشاوره، اعتمادبهنفس، اضطراب امتحان، کنکور
مشاهده مقاله
29
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۵ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۴ مرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۴ آبان ۱۴۰۳