تحلیلی بر روش تدریس مهندسی معکوس
دوره 4، شماره 37، تیر 1400، صفحات 243 - 254
نویسندگان : فهیمه لک کمری *
چکیده :
روش تدریس، مجموعهی فعالیتها و مراحل تجربی است که برای نیل به هدفی معین انجام میشود و بهترین روش روشی است که با صرف کمترین مدت و با توجه به امکانات موجود، بیشترین میزان بازدهی را داشته باشد.کلاس درس معکوس یک راهبرد آموزشی و نوعی از یادگیری ترکیبی است که آموزش را به یک مدل شاگرد محور تبدیل می کند که در آن، زمان کلاس صرف بررسی موضوعات در عمق بیشتر و ساخت موقعیتهای یادگیری جذاب میشود. هدف ما از نوشتن مقاله مورد نظر تحقیق در خصوص چگونگی روش تدریس مهندسی معکوس میباشد. پژوهش حاضر از نوع مروری کتابخانه ای میباشد که اطلاعات آن با مراجعه به کتب، مقالات و دیگر منابع مکتوب معتبر در این زمینه جمع آوری شده است. پس از تجزیه و تحلیل و طبقه بندی داده ها نتایج حاصله نشان داد که مطالعات مختلف نشان میدهد که برداشت دانش آموزان نسبت به فعالیتهای تدریس و یادگیری معکوس، مثبت بوده است.از آنجاکه با روش اشارهشده، دانشآموز خود در امر یادگیری دخالت مستقیم دارد، یادگیری پایدارتر میشود و به یادداری بهتر میانجامد و زمینه مناسبی برای آرامش دانش آموزان ایجاد می کند کـه بـدون استرس و اضطراب و با آمادگی کامل وارد کلاس شوند اعتماد به نفس و مشارکت در فعالیتهای کلاسی آنها نیز بیشتر می شود.
روش تدریس، مجموعهی فعالیتها و مراحل تجربی است که برای نیل به هدفی معین انجام میشود و بهترین روش روشی است که با صرف کمترین مدت و با توجه به امکانات موجود، بیشترین میزان بازدهی را داشته باشد.کلاس درس معکوس یک راهبرد آموزشی و نوعی از یادگیری ترکیبی است که آموزش را به یک مدل شاگرد محور تبدیل می کند که در آن، زمان کلاس صرف بررسی موضوعات در عمق بیشتر و ساخت موقعیتهای یادگیری جذاب میشود. هدف ما از نوشتن مقاله مورد نظر تحقیق در خصوص چگونگی روش تدریس مهندسی معکوس میباشد. پژوهش حاضر از نوع مروری کتابخانه ای میباشد که اطلاعات آن با مراجعه به کتب، مقالات و دیگر منابع مکتوب معتبر در این زمینه جمع آوری شده است. پس از تجزیه و تحلیل و طبقه بندی داده ها نتایج حاصله نشان داد که مطالعات مختلف نشان میدهد که برداشت دانش آموزان نسبت به فعالیتهای تدریس و یادگیری معکوس، مثبت بوده است.از آنجاکه با روش اشارهشده، دانشآموز خود در امر یادگیری دخالت مستقیم دارد، یادگیری پایدارتر میشود و به یادداری بهتر میانجامد و زمینه مناسبی برای آرامش دانش آموزان ایجاد می کند کـه بـدون استرس و اضطراب و با آمادگی کامل وارد کلاس شوند اعتماد به نفس و مشارکت در فعالیتهای کلاسی آنها نیز بیشتر می شود.
کلمات کلیدی :
روش تدریس، مهندسی معکوس، یادگیری
روش تدریس، مهندسی معکوس، یادگیری
مشاهده مقاله
300
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۴ دی ۱۳۹۹
تاریخ ریوایز
۱۷ فروردین ۱۴۰۰
تاریخ پذیرش
۲۳ تیر ۱۴۰۰