نقش آموزش یادگیری معکوس در محیط آموزش مجازی شاد بر یادگیری سطحی و عمیق یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان میاندوآب
دوره 5، شماره 52، مهر 1401، صفحات 85 - 95
نویسندگان : فرزانه پورپاشا * و دکتر بهمن کرد
چکیده :
زمینه: نبود انگیزه یادگیري، حجم زیاد آموختنی¬هایی که باید درزمانی کوتاه آموخته شوند و به روز نبودن بخشی از محتواي آموزشی از جمله محدودیت¬هاي افراددر حال یادگیري هستند. یادگیري معکوس به عنوان یک راه حل مطرح می¬گردد. در این روش، آموزش و یادگیري فردي با کمک ابزار و تکنولوژيهاي آموزشی جایگزین آموزش مستقیم یک گروه بزرگ در محیط یادگیري توسط مدرس می¬شود. در پژوهش حاضرفرایند یادگیري معکوس در محیط آموزش مجازی شاد در سال 1400 در بین دانش آموزان دختر پایه ششم تبیین شد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و شیوه انجام آن نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن تمامی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان میاندواب بودند. در این بررسی حجم نمونه با استفاده از جدول کوهن برای هر گروه 20 نفر محاسبه شد و نمونه آماری شامل 40 نفر که با روش نمونه گیری در دسترس از بین دانش آموزانی دختر پایه ششم ابتدایی که تمایل به شرکت در پژوهش را داشته و واجد ملاک های پژوهش بودند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. ابتدا در راستای آزمون فرضیات پژوهش در مرحله پیش آزمون پرسشنامه محقق ساخته در هر دو گروه به علت شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین اجرا شد. گروه آزمایشی به مدت 13 جلسه¬ی 45 دقیقه¬ای تحت آموزش یادگیری معکوس در محیط آموزش مجازی شاد به صورت گروهی قرار گرفتند در حالیکه گروه کنترل مداخله ای را دریافت نکرد. پس از اتمام دوره ی مداخله پس آزمون در هر دو گروه اجرا و دو ماه بعد پیگیری اجرا شد. داده های به دست آمده به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج در مرحله پس آزمون و پیگیری نشان داد که در گروه آزمایش آموزش یادگیری معکوس در محیط آموزش مجازی شاد به طور معناداری بر مؤلفه های یادگیری سطحی و عمیق درس ریاضی، اثر بخش بوده است. نتیجه گیری: پذیرش یادگیري معکوس به عنوان یک رویکرد مستقل توسط دانش آموزان، فراهم سازي و ارتقـاي کیفیـت زیرساختها و امکانات آموزش مجازي و ارتقاي توانمنديهاي مدیریتی از طریق پذیرش اساتید شایسته و آشنا بـه فراینـد یادگیري معکوس براي آموزش می توانند راهکارهاي مناسبی براي اجرایی کردن یادگیري معکوس باشند.
زمینه: نبود انگیزه یادگیري، حجم زیاد آموختنی¬هایی که باید درزمانی کوتاه آموخته شوند و به روز نبودن بخشی از محتواي آموزشی از جمله محدودیت¬هاي افراددر حال یادگیري هستند. یادگیري معکوس به عنوان یک راه حل مطرح می¬گردد. در این روش، آموزش و یادگیري فردي با کمک ابزار و تکنولوژيهاي آموزشی جایگزین آموزش مستقیم یک گروه بزرگ در محیط یادگیري توسط مدرس می¬شود. در پژوهش حاضرفرایند یادگیري معکوس در محیط آموزش مجازی شاد در سال 1400 در بین دانش آموزان دختر پایه ششم تبیین شد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و شیوه انجام آن نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری آن تمامی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان میاندواب بودند. در این بررسی حجم نمونه با استفاده از جدول کوهن برای هر گروه 20 نفر محاسبه شد و نمونه آماری شامل 40 نفر که با روش نمونه گیری در دسترس از بین دانش آموزانی دختر پایه ششم ابتدایی که تمایل به شرکت در پژوهش را داشته و واجد ملاک های پژوهش بودند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. ابتدا در راستای آزمون فرضیات پژوهش در مرحله پیش آزمون پرسشنامه محقق ساخته در هر دو گروه به علت شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین اجرا شد. گروه آزمایشی به مدت 13 جلسه¬ی 45 دقیقه¬ای تحت آموزش یادگیری معکوس در محیط آموزش مجازی شاد به صورت گروهی قرار گرفتند در حالیکه گروه کنترل مداخله ای را دریافت نکرد. پس از اتمام دوره ی مداخله پس آزمون در هر دو گروه اجرا و دو ماه بعد پیگیری اجرا شد. داده های به دست آمده به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج در مرحله پس آزمون و پیگیری نشان داد که در گروه آزمایش آموزش یادگیری معکوس در محیط آموزش مجازی شاد به طور معناداری بر مؤلفه های یادگیری سطحی و عمیق درس ریاضی، اثر بخش بوده است. نتیجه گیری: پذیرش یادگیري معکوس به عنوان یک رویکرد مستقل توسط دانش آموزان، فراهم سازي و ارتقـاي کیفیـت زیرساختها و امکانات آموزش مجازي و ارتقاي توانمنديهاي مدیریتی از طریق پذیرش اساتید شایسته و آشنا بـه فراینـد یادگیري معکوس براي آموزش می توانند راهکارهاي مناسبی براي اجرایی کردن یادگیري معکوس باشند.
کلمات کلیدی :
یادگیری معکوس، آموزش مجازی شاد، یادگیری سطحی و عمیق، دانش آموزان دختر،
یادگیری معکوس، آموزش مجازی شاد، یادگیری سطحی و عمیق، دانش آموزان دختر،
مشاهده مقاله
406
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۲ خرداد ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۲۵ مرداد ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۹ مهر ۱۴۰۱