افزایش سازگاری تحصیلی دانشآموزان در زمان شیوع بحرانهای جهانی (مورد مطالعه: در زمان شیوع بحران کووید-19)
دوره 6، شماره 66، آذر 1402، صفحات 78 - 90
نویسندگان : شهربانو شهدادی * و مریم شهدادی و مرتضی اکبریان و سعیده آغویی
چکیده :
در بحرانهای شدید مانند ویروس کرونا، سازگاری تحصیلی دانشآموزان دستخوش تغییرات عمیقی میشود. در بحران کووید-19 با مجازی شدن آموزش، عدم آشنایی دانشآموزان با آموزش مجازی و کمترشدن ارتباط فیزیکی و عاطفی میان معلم و دانشآموزان؛ سبب ناسازگاری تحصیلی شدید دانشآموزان شد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف هدف سازگاری تحصیلی دانشآموزان در دوران بحران کووید-19 اجرا شد. پژوهش حاضر اقدامپژوهی از نوع کمی- توصیفی است. جهت گردآوری اطلاعات از1- نظرسنجی از والدین 2- استفاده از پرسشنامه سازگاری تحصیلی 3- مصاحبه با دانشآموزان 4- مصاحبه با مدیر آموزشگاه استفاده شد و پس از گردآوری اطلاعات به تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده پرداختیم. سپس باتوجه به تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده به طراحی راهکارهای پیشنهادی در در سه بعد اساسی شامل 1- حمایت آموزشی 2- حمایت رفتاری و 3- حمایت روانی پرداخته شد و هر بعد نیز خود جهت حمایت از دانشآموزان شامل زیرمولفههایی بود. پس از 47 روز از اجرای راهکارهای پیشنهادی نتایج شواهد 2 نشان داد که مشکلات ناسازگاری تحصیلی دانشآموزان پایه چهارم آموزشگاه بقیهالله (عج) با پیشرفت تحصیلی بالا و متوسط تا حد خیلی زیادی برطرف شد اما مشکل ناسازگاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی اندک به طور کامل رفع نشده و باید راهکارهای جدیدی در این مورد و برای این دسته از دانشآموزان در نظر گرفته شود.
در بحرانهای شدید مانند ویروس کرونا، سازگاری تحصیلی دانشآموزان دستخوش تغییرات عمیقی میشود. در بحران کووید-19 با مجازی شدن آموزش، عدم آشنایی دانشآموزان با آموزش مجازی و کمترشدن ارتباط فیزیکی و عاطفی میان معلم و دانشآموزان؛ سبب ناسازگاری تحصیلی شدید دانشآموزان شد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف هدف سازگاری تحصیلی دانشآموزان در دوران بحران کووید-19 اجرا شد. پژوهش حاضر اقدامپژوهی از نوع کمی- توصیفی است. جهت گردآوری اطلاعات از1- نظرسنجی از والدین 2- استفاده از پرسشنامه سازگاری تحصیلی 3- مصاحبه با دانشآموزان 4- مصاحبه با مدیر آموزشگاه استفاده شد و پس از گردآوری اطلاعات به تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده پرداختیم. سپس باتوجه به تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده به طراحی راهکارهای پیشنهادی در در سه بعد اساسی شامل 1- حمایت آموزشی 2- حمایت رفتاری و 3- حمایت روانی پرداخته شد و هر بعد نیز خود جهت حمایت از دانشآموزان شامل زیرمولفههایی بود. پس از 47 روز از اجرای راهکارهای پیشنهادی نتایج شواهد 2 نشان داد که مشکلات ناسازگاری تحصیلی دانشآموزان پایه چهارم آموزشگاه بقیهالله (عج) با پیشرفت تحصیلی بالا و متوسط تا حد خیلی زیادی برطرف شد اما مشکل ناسازگاری تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی اندک به طور کامل رفع نشده و باید راهکارهای جدیدی در این مورد و برای این دسته از دانشآموزان در نظر گرفته شود.
کلمات کلیدی :
سازگاری تحصیلی، بحران، کووید-19
سازگاری تحصیلی، بحران، کووید-19
مشاهده مقاله
228
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۱ مرداد ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۲ مهر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۰۲ دی ۱۴۰۲