تاثیر بازی های ویدیویی/رایانه ای برکارکردهای اجرایی کودکان
دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 377 - 388
نویسندگان : نوره کدخدایی *
چکیده :
بازیهای رایانهای/ ویدیویی یکی از پرمخاطبترین و جذابترین رسانهها در بین کودکان و نوجوانان میباشد، به طوری که این بازیها، از اجزای شکلگیری هویت آنها شده است. این بازیها یک شیوه جدید و برانگیزاننده در بین کودکان است که میتواند علاوه بر جنبههای سرگرم کننده، به آنها کمک کند تا عملکردهای اجرایی خود را بهبود بخشند. در این مقاله بعد از توضیحات لازم درباره ویژگیهای مختلف این بازیها و ابعاد مختلف کارکردهای اجرایی در کودکان تاثیرات بازیهای رایانهای را بر عملکردهای شناختی کودکان عادی و مبتلا به اوتیسم چاق مطالعه و بر اساس یافتههای تحقیقات انجام شده در این زمینه تحلیلهای لازم انجام و گزارش شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بازیهای ویدیویی بر کارکرد اجرایی کودکان است که روش تحقیق تجزیه و تحلیل کتابخانهای و مروری است که با مراجعه به کتب، مقالات و دیگر منابع مکتوب معتبر در این زمینه و همچنین دیدگاههای الکترونیکی و غیر الکترونیکی به پردازش مفهوم پرداخته شده است. با توجه به بررسیهای انجام شده میتوان بیان کرد که بازیهای رایانهای در بهبود عملکرد اجرایی کودکان عادی و مبتلا به اوتیسم چاق معنادار بوده و همچنین در میزان یادگیری کودکان میتواند تاثیرات مثبتی را برجای بگذارد و در تاثیر این بازی ها بر حافظه کاری بیشترین تاکید ها بر بازیهای رایانهای آموزشی است که تاثیر مطلوبتری را نسبت به بازیهای خشن ویدیویی و بدون سابقه بازی دارد.
بازیهای رایانهای/ ویدیویی یکی از پرمخاطبترین و جذابترین رسانهها در بین کودکان و نوجوانان میباشد، به طوری که این بازیها، از اجزای شکلگیری هویت آنها شده است. این بازیها یک شیوه جدید و برانگیزاننده در بین کودکان است که میتواند علاوه بر جنبههای سرگرم کننده، به آنها کمک کند تا عملکردهای اجرایی خود را بهبود بخشند. در این مقاله بعد از توضیحات لازم درباره ویژگیهای مختلف این بازیها و ابعاد مختلف کارکردهای اجرایی در کودکان تاثیرات بازیهای رایانهای را بر عملکردهای شناختی کودکان عادی و مبتلا به اوتیسم چاق مطالعه و بر اساس یافتههای تحقیقات انجام شده در این زمینه تحلیلهای لازم انجام و گزارش شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بازیهای ویدیویی بر کارکرد اجرایی کودکان است که روش تحقیق تجزیه و تحلیل کتابخانهای و مروری است که با مراجعه به کتب، مقالات و دیگر منابع مکتوب معتبر در این زمینه و همچنین دیدگاههای الکترونیکی و غیر الکترونیکی به پردازش مفهوم پرداخته شده است. با توجه به بررسیهای انجام شده میتوان بیان کرد که بازیهای رایانهای در بهبود عملکرد اجرایی کودکان عادی و مبتلا به اوتیسم چاق معنادار بوده و همچنین در میزان یادگیری کودکان میتواند تاثیرات مثبتی را برجای بگذارد و در تاثیر این بازی ها بر حافظه کاری بیشترین تاکید ها بر بازیهای رایانهای آموزشی است که تاثیر مطلوبتری را نسبت به بازیهای خشن ویدیویی و بدون سابقه بازی دارد.
کلمات کلیدی :
بازی های ویدیویی، حافظه کاری، کارکرد اجرایی، کودکان، اوتیسم چاق
بازی های ویدیویی، حافظه کاری، کارکرد اجرایی، کودکان، اوتیسم چاق
مشاهده مقاله
239
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۶ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۴ تیر ۱۴۰۲