چگونه توانستم رفتار نامطلوب کمالگرایی را در دانش آموز پايه پنجم ابتدايي در آموزشگاه پسرانه علیه بهبود بخشم؟
دوره 6، شماره 66، آذر 1402، صفحات 61 - 77
نویسندگان : سمیه قلندر *
چکیده :
این پژوهش با موضوع\" چگونه توانستم رفتار نامطلوب کمالگرایی را در دانشآموز پایه پنجم ابتدایی در آموزشگاه پسرانه علیه بهبود بخشم\" از نوع اقدام پژوهی بوده و در آموزشگاه پسرانه علیه واقع در ناحیه پنج شهرستان اصفهان اجرا شده است. هدف از پژوهش حاضر، کاهش کمالگرایی محمدامین دانشآموز پایه پنجم ابتدایی آموزشگاه پسرانه علیه در ناحیه پنج شهرستان اصفهان بوده است برای گردآوری اطلاعات اولیه از روش مشاهده، مصاحبه و یادداشت برداری، استفاده از نظرات همکاران، پرسشنامه و مطالعهی کتابخانهای استفاده شد پژوهش در سال تحصیلی1402 -1401 و از نوع کیفی بوده، راهکار مطلوب در 25 جلسه با استفاده از دو تکنیک مدیتیشن درمانی و تصویر سازی ذهنی اجرا شد در طی 5 جلسهی اول از تکنیک مدیتیشن درمانی به کمک کاربرگ \" پرواز در ذهن\" با هدف پذیرش احساسات محمدامین و توجه به زمان حال استفاده شد و 20 جلسهی دیگر از تکنیک تصویر سازی ذهنی استفاده شد که چهار جلسه با استفاده از کاربرگ\" بایدها و نبایدها ممنوع\" با هدف کاهش بایدها و نبایدهای ذهنی محمدامین، هفت جلسهی بعدی با استفاده از کاربرگ \" ایستگاه فکر\" با هدف شناسایی افکار منفی و اصلاح آنها و تغییر باورهای غلط محمدامین و هشت جلسهی دیگر با کمک کاربرگ \" منِ عزیزم\" جهت تقویت اعتماد به نفس محمدامین، احساس خودارزشمندی و کنار آمدن محمدامین با تمام ویژگیهای مثبت و منفیاش و پذیرش آنها انجام شد که در نتیجهی تحقق اهداف مورد نظر از جمله پذیرش احساسات محمدامین، تقویت اعتماد به نفس، پذیرش محمدامین توسط خودش با تمام نقاط ضعف و قوت، کاهش بایدهای و نبایدهای ذهنی و حذف قوانین خشک و اصلاح افکار منفی و باورهای غلط تا حدود بسیاری از نگرانیهای محمدامین کاسته شد و منجر به کاهش رفتارهای نامطلوب ناشی از کمالگرایی در او شد و به نوعی آرامش واقعی در زندگی محمدامین ایجاد گردید.
این پژوهش با موضوع\" چگونه توانستم رفتار نامطلوب کمالگرایی را در دانشآموز پایه پنجم ابتدایی در آموزشگاه پسرانه علیه بهبود بخشم\" از نوع اقدام پژوهی بوده و در آموزشگاه پسرانه علیه واقع در ناحیه پنج شهرستان اصفهان اجرا شده است. هدف از پژوهش حاضر، کاهش کمالگرایی محمدامین دانشآموز پایه پنجم ابتدایی آموزشگاه پسرانه علیه در ناحیه پنج شهرستان اصفهان بوده است برای گردآوری اطلاعات اولیه از روش مشاهده، مصاحبه و یادداشت برداری، استفاده از نظرات همکاران، پرسشنامه و مطالعهی کتابخانهای استفاده شد پژوهش در سال تحصیلی1402 -1401 و از نوع کیفی بوده، راهکار مطلوب در 25 جلسه با استفاده از دو تکنیک مدیتیشن درمانی و تصویر سازی ذهنی اجرا شد در طی 5 جلسهی اول از تکنیک مدیتیشن درمانی به کمک کاربرگ \" پرواز در ذهن\" با هدف پذیرش احساسات محمدامین و توجه به زمان حال استفاده شد و 20 جلسهی دیگر از تکنیک تصویر سازی ذهنی استفاده شد که چهار جلسه با استفاده از کاربرگ\" بایدها و نبایدها ممنوع\" با هدف کاهش بایدها و نبایدهای ذهنی محمدامین، هفت جلسهی بعدی با استفاده از کاربرگ \" ایستگاه فکر\" با هدف شناسایی افکار منفی و اصلاح آنها و تغییر باورهای غلط محمدامین و هشت جلسهی دیگر با کمک کاربرگ \" منِ عزیزم\" جهت تقویت اعتماد به نفس محمدامین، احساس خودارزشمندی و کنار آمدن محمدامین با تمام ویژگیهای مثبت و منفیاش و پذیرش آنها انجام شد که در نتیجهی تحقق اهداف مورد نظر از جمله پذیرش احساسات محمدامین، تقویت اعتماد به نفس، پذیرش محمدامین توسط خودش با تمام نقاط ضعف و قوت، کاهش بایدهای و نبایدهای ذهنی و حذف قوانین خشک و اصلاح افکار منفی و باورهای غلط تا حدود بسیاری از نگرانیهای محمدامین کاسته شد و منجر به کاهش رفتارهای نامطلوب ناشی از کمالگرایی در او شد و به نوعی آرامش واقعی در زندگی محمدامین ایجاد گردید.
کلمات کلیدی :
دانش آموز، کمالگرایی، فکر، احساس
دانش آموز، کمالگرایی، فکر، احساس
مشاهده مقاله
216
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۶ مهر ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۴ آذر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۰۲ دی ۱۴۰۲