دوره 6، شماره 60، خرداد 1402، صفحات 269 - 283
نویسندگان : امیر علی مختاری * و محمد اسماعیل موتاب بفروئی و سید سهراب حسینی

چکیده :
در نظام آموزشی هر کشور اهمیت معلمان انکار ناپذیر است. بنابراین رشد مهارت های حرفه ای آنان از وظایفی است که همه نظام های آموزشی باید خود را ملزم به اجرای آن سازند. هدف اصلی رشد حرفه ای معلمان بالا بردن کیفیت یادگیری دانش آموزان است. رشد حرفه ای معلمان شامل فعالیت هایی می شود که معلمان در داخل و خارج از مدرسه انجام می دهند و دامنه ای از فرآیندهای رسمی و غیررسمی را تشکیل می دهند و این فرآیندها برای یهبود بخشیدن به مهارت ها، دانش ها و رسیدن به تدریس مطلوب می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اهداف آموزش و پرورش در پرورش شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان است. این پژوهش به روش تجزیه و تحلیل کتابخانه‌ای- مروری بوده و جمع‌آوری اطلاعات با مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی، مقالات، کتب، اسناد معتبر علمی و منابع الکترونیکی در این زمینه انجام شده است که ضمن بررسی اهداف آموزش و پروش ایران، اهداف تربیتی معلم و متعلم و مفهوم شایستگی حرفه‌ای معلمان و حیطه‌های مربوط به آن ذکر شده است چرا که معلم عامل اصلی در اجرای تحولات و نوآوری های تربیتی است و کیفیت تدریس او مهم ترین عامل در افزایش پیشرفت و موفقیت دانش آموزان می باشد. بر این اساس رشد و توسعه حرفه ای معلمان از ضروریات اهداف آموزش و پرورش می باشد.

کلمات کلیدی :
آموزش و پرورش، شایستگی حرفه ای معلم، اهداف آموزش و پرورش


مشاهده مقاله
572
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۷ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۹ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۸ خرداد ۱۴۰۲