بررسی اثرات روشهای تدریس و محتوای آموزشی بر ارتقای مهارت خواندن دانشآموزان پایه چهارم
دوره 7، شماره 81، اسفند 1403، صفحات 1 - 10
نویسندگان : الهام رستگار فرد * و بلال ایزانلو
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر شیوههای تدریس نوین معلمان و محتوای آموزشی استاندارد بر مهارت خواندن دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی انجام شد. این مطالعه در دسته پژوهشهای شبهآزمایشی قرار دارد و شامل یک گروه آزمایش و دو گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه چهارم شهر تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 1403-1402 بود. نمونه پژوهش، 100 دانشآموز پایه چهارم بود که بهصورت نمونه در دسترس انتخاب شدند .سه کلاس به پژوهش اختصاص یافت: گروه آزمایش 10 جلسه آموزشی 50 دقیقهای با استفاده از روشهای تدریس مشارکتی و داستانگویی بر اساس محتوای کتابهای پرلز دریافت کرد (دو جلسه در هفته). در مقابل، دو گروه کنترل به روش سنتی آموزش دیدند. پس از پایان دوره آموزشی، مهارت خواندن هر سه گروه با یک آزمون 26 سؤالی شامل دو متن ادبی از کتابهای پرلز ارزیابی شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS26 و از طریق تحلیل واریانس و تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافتهها نشان داد که روشهای تدریس نوین و محتوای آموزشی استاندارد تأثیر معناداری بر مهارت خواندن دانشآموزان دارند. این شیوهها موجب بهبود در مؤلفههای مختلف مهارت خواندن از جمله سرعت و دقت خواندن، درک مطلب، تفکر انتقادی، و توانایی استنباط شدند.این پژوهش تأیید میکند که شیوههای تدریس نوین و محتواهای آموزشی بهروز و استاندارد نقش بسزایی در تقویت مهارتهای خواندن دانشآموزان ایفا میکنند. این رویکردها با ایجاد محیطهای تعاملی و مشارکتی، نهتنها مهارتهای پایه خواندن را ارتقا میدهند، بلکه زمینهساز یادگیری عمیقتر، افزایش تفکر خلاق، و موفقیت تحصیلی در مقاطع بالاتر هستند. ترکیب روشهای نوین تدریس با محتوای آموزشی مناسب میتواند محیط یادگیری غنی و چندبعدی فراهم کند که تأثیرات مثبتی بر سایر دروس و پیشرفت کلی تحصیلی دانشآموزان خواهد داشت.
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر شیوههای تدریس نوین معلمان و محتوای آموزشی استاندارد بر مهارت خواندن دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی انجام شد. این مطالعه در دسته پژوهشهای شبهآزمایشی قرار دارد و شامل یک گروه آزمایش و دو گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه چهارم شهر تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 1403-1402 بود. نمونه پژوهش، 100 دانشآموز پایه چهارم بود که بهصورت نمونه در دسترس انتخاب شدند .سه کلاس به پژوهش اختصاص یافت: گروه آزمایش 10 جلسه آموزشی 50 دقیقهای با استفاده از روشهای تدریس مشارکتی و داستانگویی بر اساس محتوای کتابهای پرلز دریافت کرد (دو جلسه در هفته). در مقابل، دو گروه کنترل به روش سنتی آموزش دیدند. پس از پایان دوره آموزشی، مهارت خواندن هر سه گروه با یک آزمون 26 سؤالی شامل دو متن ادبی از کتابهای پرلز ارزیابی شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS26 و از طریق تحلیل واریانس و تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.یافتهها نشان داد که روشهای تدریس نوین و محتوای آموزشی استاندارد تأثیر معناداری بر مهارت خواندن دانشآموزان دارند. این شیوهها موجب بهبود در مؤلفههای مختلف مهارت خواندن از جمله سرعت و دقت خواندن، درک مطلب، تفکر انتقادی، و توانایی استنباط شدند.این پژوهش تأیید میکند که شیوههای تدریس نوین و محتواهای آموزشی بهروز و استاندارد نقش بسزایی در تقویت مهارتهای خواندن دانشآموزان ایفا میکنند. این رویکردها با ایجاد محیطهای تعاملی و مشارکتی، نهتنها مهارتهای پایه خواندن را ارتقا میدهند، بلکه زمینهساز یادگیری عمیقتر، افزایش تفکر خلاق، و موفقیت تحصیلی در مقاطع بالاتر هستند. ترکیب روشهای نوین تدریس با محتوای آموزشی مناسب میتواند محیط یادگیری غنی و چندبعدی فراهم کند که تأثیرات مثبتی بر سایر دروس و پیشرفت کلی تحصیلی دانشآموزان خواهد داشت.
کلمات کلیدی :
شیوه تدریس، محتوای آموزشی، مهارت خواندن، دانش آموزان پایه چهارم
شیوه تدریس، محتوای آموزشی، مهارت خواندن، دانش آموزان پایه چهارم
مشاهده مقاله
27
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۸ آبان ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۳ بهمن ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۶ اسفند ۱۴۰۳