تاثیر یک دوره تمرین ورزشی و آموزش¬های ضمن خدمت بر عملکرد حرفه ای معلمان مشهد
دوره 5، شماره 54، آذر 1401، صفحات 41 - 47
نویسندگان : حمید دستجردی و زهرا کوهستانی سینی و محمدعلی کهن پور *
چکیده :
با توجه به اهمیت نقش تربیت بدنی در تعلیم و تربیت از دوره آموزش ابتدایی، هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش کلاس-های ضمن خدمت بر عملکرد حرفه ای معلمان تربیت بدنی شهر مشهد بود. نمونه ی آماري مورد مطالعه در اين پژوهش شامل 60 معلم تربیت بدنی دوره تحصیلی ابتدایی نواحي آموزش و پرورش شهر مشهد بودند كه 30 نفر از آنها در طول سال هاي تحصيلي 1400-1396 در دوره هاي آموزش ضمن خدمت در هر سه دوره روش ها و فنون تدريس، مدیریت کلاس و سنجش و اندازه گیری شركت كرده بودند و 30 نفر دیگر در این کلاس ها شرکت نکرده بودند. اطلاعات تدریس کلاسی، کلاس داری و ارزشیابی کلاسی از طریق چک لیست مشاهده و وضعیت تحصیلی دانش آموزان از طریق فرم ثبت نمرات دانش آموزان جمع آوری شد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که تفاوت معناداری بین تدریس کلاسی، کلاس داری، ارزشیابی کلاسی و وضعیت تحصیلی دانش آموزان معلمان تربیت بدنی که به کلاس های ضمن خدمت رفته بودند و آنهایی که به کلاس های ضمن خدمت نرفته بودند، وجود ندارد (P>0.05). به نظر می رسد باید تجدید نظر اساسی در خصوص نحوه اجرای این کلاس ها از طریق درگیر کردن خود معلمان در یادگیری از طریق کنکاش و پژوهش ایجاد شود.
با توجه به اهمیت نقش تربیت بدنی در تعلیم و تربیت از دوره آموزش ابتدایی، هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش کلاس-های ضمن خدمت بر عملکرد حرفه ای معلمان تربیت بدنی شهر مشهد بود. نمونه ی آماري مورد مطالعه در اين پژوهش شامل 60 معلم تربیت بدنی دوره تحصیلی ابتدایی نواحي آموزش و پرورش شهر مشهد بودند كه 30 نفر از آنها در طول سال هاي تحصيلي 1400-1396 در دوره هاي آموزش ضمن خدمت در هر سه دوره روش ها و فنون تدريس، مدیریت کلاس و سنجش و اندازه گیری شركت كرده بودند و 30 نفر دیگر در این کلاس ها شرکت نکرده بودند. اطلاعات تدریس کلاسی، کلاس داری و ارزشیابی کلاسی از طریق چک لیست مشاهده و وضعیت تحصیلی دانش آموزان از طریق فرم ثبت نمرات دانش آموزان جمع آوری شد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که تفاوت معناداری بین تدریس کلاسی، کلاس داری، ارزشیابی کلاسی و وضعیت تحصیلی دانش آموزان معلمان تربیت بدنی که به کلاس های ضمن خدمت رفته بودند و آنهایی که به کلاس های ضمن خدمت نرفته بودند، وجود ندارد (P>0.05). به نظر می رسد باید تجدید نظر اساسی در خصوص نحوه اجرای این کلاس ها از طریق درگیر کردن خود معلمان در یادگیری از طریق کنکاش و پژوهش ایجاد شود.
کلمات کلیدی :
تربیت بدنی، آموزش ابتدایی، کلاس های ضمن خدمت، عملکرد حرفه ای، معلمان تربیت بدنی
تربیت بدنی، آموزش ابتدایی، کلاس های ضمن خدمت، عملکرد حرفه ای، معلمان تربیت بدنی
مشاهده مقاله
389
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۲ تیر ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۰ مهر ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۳۰ آذر ۱۴۰۱