دوره 6، شماره 62، مرداد 1402، صفحات 232 - 248
نویسندگان : فروزان جولائی * و امید تیموری و فرزانه درخشانی سنگانی

چکیده :
معلم عنصر کلیدی انتقال دانش و آموزش به دانش آموزان است و مهمترین عضو نظام آموزشی در فرآیند یاددهی-یادگیری و معمار اصلی این نظام محسوب می شود. بنابراین موفقیت هر نظام آموزشی تا حد بسیار زیادی به دانش و مهارتهای حرفه ای معلمان بستگی دارد. امروزه و با تغییر سبک آموزش و پرورش از حالت سنتی به استفاده از روش های فعال، خلاقانه و تعاملی، لذا استفاده و بکارگیری از الگوهای غیرکلامی و زبان بدن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. زبان بدن به مجموعه کردارها و رفتارها، چگونگی بیان کلمات و حالت چهره و ایستادن فرد گفته می‌شود. زبان بدن را می‌ توان یکی از مهمترین ابزارهای معلمان هنگام تدریس دانست. چرا که این مهارت در واقع تکمیل کننده کلام آنهاست. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش معلم در دستیابی به فرآیند آموزشی از طریق زبان بدن در دانش آموزان و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که معلم اثربخش معلمی است که با داشتن مهارت ها، صلاحیت های حرفه ای و اخلاق معلمی ، علاوه بر فراهم آوردن زمینه مناسب برای یادگیری همه جانبه دانش آموزان، می‌تواند با استفاده از زبان بدن و از طریق نگاه کردن به حالت چشم‌ها، صورت‌ها و توجه به فعالیت‌های دانش‌آموزان، بازخورد اطلاعات را دریافت کند و تدریس اش را در کلاس بهبود بخشد.

کلمات کلیدی :
معلم، آموزش، زبان بدن، دانش آموزان


مشاهده مقاله
357
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۱ خرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ مرداد ۱۴۰۲