دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 260 - 269
نویسندگان : لیلا برزمینی * و لادن سلیمی

چکیده :
این مقاله با هدف واکاوی شاخص های تعلیم و تربیت در تحقق تمدن نوین اسلامی که برمبنای دیدگاه جدید و روشن مقام معظم رهبری می باشد، صورت گرفته است. در این پژوهش به دلیل ماهیت کیفی بودن پژوهش، از روش تحلیل محتوای مفهومی که در زمره سنت پژوهشی برای تحلیل مفهوم و شبکه مفهومی و ساختار مفهوم تمدن نوین اسلامی می باشد، استفاده شده و با بررسی تطبیقی مقالات و کتب مربوطه به تحلیل موضوع و ابعاد کمی و کیفی آن پرداخته شده است. به منظور گردآوری اطلاعات از پایگاه های اطلاعاتی از جمله سیویلیکا، مگ ایران، نورمگز، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، علم نت، ایرانداک استفاده شده و از این جامعه آماری، اسناد و مدارک و منابع مکتوب و دیجیتالی در دسترس دیدگاه مقام معظم رهبری مرتبط با موضوع تحقیق بررسی، انتخاب، مقوله بندی و تحلیل محتوای مفهومی قرار گرفته است. از بین 45 مقاله یافت شده، 14 مقاله مرتبط با موضوع به روش هدفمند انتخاب شده است. سپس با تمرکز روی متغیرهای موضوع، مطالب مرتبط در خصوص تعیین شاخص های تعلیم و تربیت از مقالات مرتبط استخراج شده و در قالب جدولی موضوعات مرتبط با تمدن نوین اسلامی ساختاردهی شدند. نتایج نشان می دهد که از آنجایی که محوریت فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و جوامع، انسان است و تعليم و تربيت انسان به معناي تحقق اهداف همه جانبه می باشد، پژوهش پیش رو به بررسی ابعاد تعلیم و تربیت انسان پرداخته است. چرا که اگر جامعه اي داراي افراد تعليم ديده و تربيت شده باشد، مي تواند تمدن بزرگ اسلامي را به دست آورد و درجهان معاصر بازسازي ايجاد کند.

کلمات کلیدی :
تعلیم و تربیت، تمدن ، تمدن نوین اسلامی، شاخص


مشاهده مقاله
173
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۶ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۴ تیر ۱۴۰۲