دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 1 - 11
نویسندگان : حانیه فقیه * و عباس بخشی پور رودسری

چکیده :
زمان گذار از دبیرستان به زندگی دانشجویی، دوره ای از چالش روانی و سازگاری است. زندگی دانشجویی با چالش ها و موقعیت های استرس زای فراوانی همراه است و توانایی سازگاری و پاسخ‌گویی انعطاف‌پذیر به این چالش ها و استرس ها، به‌عنوان یک عامل ضروری برای سلامت روانی پیشنهاد شده است. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تنظیم هیجان و تاب آوری در دانشجویان با میانجی گری عزت نفس انجام گرفت. این پژوهش از ماهیت توصیفی برخوردار بوده و از نظر نوع طرح نیز، در دسته مطالعات همبستگی-مدل یابی معادله ساختاری قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه های تبریز در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند و تعداد 205 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS-25 و تحلیل مسیر با نرم افزار AMOS-24 نشان داد تنظیم هیجان و زیرمولفه های آن (سرکوب بیانی و ارزیابی مجدد شناختی) رابطه معنادار با تاب آوری دارد. هم-چنین نتایج حاکی از رابطه معنادار تنظیم هیجان و تاب آوری به واسطه عزت نفس می باشد. بر همین اساس می توان گفت تنظیم مؤثر هیجانات می‌تواند عزت نفس را تقویت کند، که به نوبه خود تاب آوری افراد را افزایش داده و آن ها را قادر می‌سازد که به طور سازگارانه به موقعیت های استرس زا واکنش نشان دهند.

کلمات کلیدی :
تاب آوری، تنظیم هیجان، عزت نفس.


مشاهده مقاله
330
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۹ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۴ تیر ۱۴۰۲