دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 326 - 342
نویسندگان : نادر حسن پور * و ناصر حسن پور و محمدرضا صابرپور

چکیده :
تکلیف درسی در نظام آموزشی و در برنامه ریزی های آموزشی در کشور ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بطوریکه بیشتر نتایج حاصل از یادگیری و فعالیت های آموزشی در چهارچوب مشق شب و تکلیف درسی انجام می پذیرد . تکلیف درسی به عنوان مجموعه ای از فعالیتهاي خارج از آموزشگاه، از مهمترین تدابیر براي تعمیق بخشیدن به یادگیري فراگیران به شمار میرود و نوع و کیفیت تکالیف تخصیص یافته به فراگیران، نسبت به وضعیت سنی، محیط زندگی، شرایط خانوادگی و زمان اجرا متفاوت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد معلمان در زمینه تکلیف دهی و بازآموزی مؤثرتر و تأثیر آن بر پیشرفت درسی دانش آموزان مقطع ابتدایی و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که شکل و نوع ارائه تکالیف توسط معلمان با توجه به آنکه مولفه هایی چون زمان ارائه، نیاز دانش آموزان و موضوع درس بر آن تاثیر گذار است ، بر یادگیري و پیشرفت تحصیلی موثر می باشد . در همین راستا در نظر گرفتن تکالیف مهارت محور برای دانش آموزان با پرهیز از حافظه محوری، باعث افزایش نشاط و شوق یادگیری، کاهش استرس مخرب ناشی از تکالیف سنتی، کاهش وزن کیف دانش آموزان و تقویت مهارت های زندگی در دانش آموزان شده و همچنین موجب تثبیت و توسعه یادگیری مادام العمر و بهبود عملکرد تحصیلی آنان می شود .

کلمات کلیدی :
دانش آموزان ابتدایی، تکلیف درسی، پیشرفت تحصیلی


مشاهده مقاله
204
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۹ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۴ تیر ۱۴۰۲