دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 297 - 310
نویسندگان : منیره نوری * و محسن لعلی

چکیده :
آموزش و پرورش به عنوان اساسی ترین نهاد تربیتی کشور پایه گذار شخصیت دینی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادي و اجتماعی نسل آینده است . دستیابی به آموزش و پرورشی پویا، موفق و اثربخش، نیازمند تحول عمیق و ریشه اي در این نهاد گسترده و سرنوشت ساز است . سند ملی تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است که توسط صاحبنظران با مشارکت متخصصان عرصه تعلیم و تربیت تدوین و تصویب شده است . در این سند ،تعلیم و تربیت فرآیندی تعالی جویانه، تعاملی، تدریجی، یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی که به منظور هدایت افراد جامعه به سوی آمادگی برای تحقق آگاهانه واختیاری مراتب حیات طیبه در همۀ ابعاد، زمینه های مناسب تکوین و تعالی پیوستۀ هویت ایشان را در راستای شکل گیری وپیشرفت جامعه صالح اسلامی فراهم می آورد . معلم عنصر کلیدی انتقال دانش و آموزش به دانش آموزان بوده و به عنوان مجریان اصلی و نقش آفرینان مهم سند تحول و در واقع کارگزار حقیقی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور محسوب می شوند . پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر نقش و جایگاه معلمان در بهبود و اجرای طرح ساحت های شش گانه در سند تحول بنیادین و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که معلم اثربخش معلمی است که با داشتن مهارت ها ، صلاحیت های حرفه ای و اخلاق معلمی ، علاوه بر فراهم آوردن زمینه مناسب برای یادگیری همه جانبه دانش آموزان ، همچون چراغ راهی در راستای اتخاذ سیاست های درست و پیشبرد هر چه بیشتر مفاد و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عمل نماید .

کلمات کلیدی :
معلم، سند تحول بنیادین، ساحت های شش گانه، نظام تعلیم و تربیت


مشاهده مقاله
212
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۸ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۶ خرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۴ تیر ۱۴۰۲