دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 343 - 359
نویسندگان : نسرین کاظمی میرکی * و فاطمه وحیدی و کبری لک

چکیده :
همه اجسام در عالم طبیعت با رنگ هویت پیدا می کنند و همواره رنگها پیرامون بشر را احاطه کرده است و وی را تحت نفوذ خود در آورده است . در روانشناسی نوین رنگها تاثیر خاصی روحی و جسمی را در افراد باقی می گذارند و سرشار از نیرویی خارق العاده شناخته می شود که تاثیر آن بر روی انسان از طریق حواس پنجگانه می باشد . انسان با رنگ یک مکان درک از آن را به صورت انتزاعی به مغز می رساند و سپس آن مکان را در می یابد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رنگها بر روی یادگیری و آموزش دانش آموزان مقطع ابتدایی و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است . نتایج پژوهش حاکی از آن است که استفاده از رنگ ها متناسب با ویژگی های هر کدام از آنها در کتاب های درسی ، فضای کلاس و حیاط مدرسه ، وسایل کمک آموزشی مورد استفاده در تدریس و حتی بکارگیری رنگهای متنوع در لباس های دانش آموزان منجر شده شرایط مناسب برای یادگیری دانش آموزان فراهم شود و با فعال کردن هر دو نیمکره مغز دانش آموزان و جلوگیری از کسالت و خستگی آنان در محیط مدرسه باعث ایجاد یادگیری عمیق و ثمربخش در دانش آموزان می گردد.

کلمات کلیدی :
دانش آموزان ابتدایی، رنگ ها، یادگیری، آموزش


مشاهده مقاله
169
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۷ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۴ تیر ۱۴۰۲