دوره 6، شماره 62، مرداد 1402، صفحات 280 - 296
نویسندگان : لیلا بیگلری * و سپیده ذبیح زاده و عاطفه ذبیح زاده و راضیه لطفی نیا

چکیده :
در فرآیند آموزش و یادگیری عوامل متعددی دخیل هستند و محققان همواره برای بهبود و تسریع این فرآیند به دنبال راهکارهایی بوده اند. یکی از این راهکارها بازیهای آموزشی و کلاسی است که در بطن خود، دارای هدف آموزشی است. راه حل‌های یادگیری مبتنی بر بازی یک رویکرد نوین برای آموزش همراه با در نظر داشتن برنامه تحصیلی سنتی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی یادگیری مبتنی بر بازی ؛ درگیر کردن دانش آموزان از طریق بازی و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از آنجا که بهترین یادگیری در دانش آموزان زمانی رخ میدهد که امکان مشارکت فعالانه و انجام بازی تعاملی را داشته باشند، لذا بسیاری از آموزش ها را می توان در خلال بازیها به دانش آموز نشان داد. یادگیری مبتنی بر بازی یک نوع تکنیک یادگیری فعال نیز محسوب می‌شود که در آن از بازی‌ها جهت تقویت یادگیری دانش‌آموزان استفاده می‌شود. دانش آموزان از طریق بازی با تمرین زندگی آینده و فراگیری روابط انسانی و اجتماعی و همکاری در گروه‌های بازی می‌توانند مهارت های خود را تقویت کنند. همچنین انجام بازی های کلاسی با پرورش قدرت تحلیل و حل مسئله, سرعت پردازش, افزایش توجه, تقویت حافظه فعال و ادراک دیداری به عنوان یک سیستم یادگیری نوین منجر به ایجاد انگیزه و بهبود یادگیری در دانش آموزان می گردد.

کلمات کلیدی :
دانش آموزان، یادگیری مبتنی بر بازی، آموزش


مشاهده مقاله
185
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۲ خرداد ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۵ مرداد ۱۴۰۲