دوره 6، شماره 64، مهر 1402، صفحات 167 - 185
نویسندگان : وحیده احمدی پراپری *

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی برنامه ‌درسی مهرورزی در دبستان انجام پذیرفت. روش پژوهش از نوع کیفی و سنتزپژوهی می‌باشد که جهت شناسایی ویژگی مؤلفه ‌های برنامه درسی مهرورزی انجام شد. منابع مورد مطالعه شامل کلیه مقالات علمی معتبر در دسترس در این زمینه می‌باشد که با توجه به جستجوی منظم در پایگاه ‌های اطلاعاتی براساس معیارهای ورودی تعداد 267مقاله علمی از سال 2010 تا کنون، شناسایی و در نهایت براساس معیارهای خروجی55 مقاله جهت تحلیل نهایی انتخاب شد. برای فراهم آوردن اطلاعات ازکاربرگ طراحی‌شده توسط محقق برای گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش‌های اولیه استفاده‌ گردید و جهت تحلیل‌ یافته‌ها از الگوی شش-مرحله‌ای سنتزپژوهی‌ روبرتس استفاده ‌شد. سپس با استفاده از کدگذاری، داده ‌های بدست‌ آمده از مرحله سنتزپژوهی مورد تحلیل قرار گرفتند. طبق یافته‌های به دست‌ آمده ویژگی‌ های مؤلفه‌ های هفتگانه برنامه‌ درسی مهرورزی ارائه گردید و برنامه ‌درسی مورد نظر طراحی شد. جهت اعتبارسنجی برنامه ‌درسی طراحی شده از تکنیک دلفی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. پرسشنامه ‌ها توسط متخصصان حوزه برنامه درسی تکمیل شدند. داده‌های بدست‌آمده از بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بدست آمده حاکی از وجود اعتبار برنامه ‌درسی طراحی شده را دارد. برنامه ‌درسی طراحی شده می‌تواند جهت طراحی برنامه ‌درسی مهروزی توسط برنامه ریزان درسی مورد استفاده قرار گیرد.

کلمات کلیدی :
طراحی برنامه درسی، مهرورزی، دبستان، آموزش و پرورش.


مشاهده مقاله
183
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۷ تیر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۰۲ آبان ۱۴۰۲