دوره 6، شماره 61، تیر 1402، صفحات 12 - 27
نویسندگان : اکبر جدیدی محمد آبادی و ام بنین میری *

چکیده :
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثیر آموزش فلسفه بر اساس مدل (p4c) بر هوش اجتماعی، تعامل اجتماعی و جهت گیری تحصيلي در دانش آموزان بود. روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پايه ششم شهر زهک بودند. نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 30 نفر بصورت تصادفي در دو گروه آزمایشی و گواه (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) قرار گرفتند.ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو (2007) و تعامل اجتماعی گلاس (1994) بود. یافته ها: نتايج با استفاده از روش آماري تحليل كواريانس در سطح معني داري 05/0، نشان داده شد که آموزش فلسفه بر اساس مدل (p4c) با توجه به میانگین هوش اجتماعی دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش هوش اجتماعی دانش آموزان گروه آزمایش شده است. آموزش فلسفه بر اساس مدل (p4c) با توجه به میانگین تعامل اجتماعی دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش تعامل اجتماعی دانش آموزان گروه آزمایش شده است. آموزش فلسفه بر اساس مدل (p4c) با توجه به میانگین جهت گیری تحصيلي دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش جهت گیری تحصيلي دانش آموزان گروه آزمایش شده است. نتیجه گیری: فلسفه برای دانش آموزان تلاشی است برای توسعه فلسفه با این هدف که استدلال و داوری منطقی در قالب فلسفه به دانش آموزان آموخته شود. این برنامه درصدد پرورش هوش اجتماعی، تعامل اجتماعی و جهت گیری تحصيلي، تقویت قدرت استدلال، داوری، کمک به رشد مهارت های مربوط به تفکر سالم در کودکان و نوجوانان و برانگیختن سطوح بالای تفکر در کندوکاو مشترک میان اعضای گروه است.

کلمات کلیدی :
آموزش فلسفه، هوش اجتماعی، تعامل اجتماعی، جهت گیری تحصيلي، دانش آموزان دختر پايه ششم


مشاهده مقاله
180
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۰ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۰۵ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۴ تیر ۱۴۰۲